Indiepop

G. Slurink / 2 reacties

Vraag

Ik luister liever christelijke muziek (zoals gospel) dan popmuziek. Maar er is één genre dat ik eigenlijk wel mooi vind, namelijk Indiepop, daarom luister ik de laatste tijd nogal eens muziek van de band Alvvays. Zijn dit muziekgenre en deze band verantwoord om naar te luisteren?

Antwoord

Beste vraagsteller,

“Indie” staat voor independent, oftewel onafhankelijk. In dit verband houdt dit in dat dit soort bands meestal geen contract hebben met een platenmaatschappij maar alles in eigen beheer doen. De term “Indie” zegt daarom maar beperkt iets over de muziek zelf. De term “pop” er achter geeft wel aan dat het om popmuziek gaat, wat in veel gevallen iets ‘softer’ is dan bijvoorbeeld Indierock, maar het kan nog verschillende kanten op. Ik kan dus niet zoveel zeggen over Indiepop als muziekgenre op zich, behalve dan dat ik meen dat Indiepop, zeker inhoudelijk gezien, in de meeste gevallen niet veel anders is dan andere popmuziek. Natuurlijk is er allerlei variatie. Maar ik denk dat als we over popmuziek in het algemeen spreken, en daar reken ik Indiepop dan ook bij, het in de meeste gevallen muziek betreft waar de Heere Jezus niet werkelijk serieus wordt genomen. Als Hij al niet wordt tegengesproken dan wordt Hij wel eenvoudig genegeerd. En zelfs als er wordt gesproken over God is het bijna altijd vanuit wat mensen denken over God en zelden over wat God nu werkelijk heeft gezegd.

Hierin is Alvvays duidelijk niet anders. Om een voorbeeld te noemen: vorig jaar nog speelden ze rustig samen met de “Jesus and Mary Chain”, een band die er niet voor terugdeinst openlijk te spotten met het lijden en sterven van de Heere Jezus. Het liedje Lollipop (Ode To Jim) is zelfs een eerbetoon aan hen. Dit maakt duidelijk hoe ze denken over de Heere Jezus.

Kort voor ik deze vraag toegestuurd kreeg had ik Johannes 1 gelezen en overdacht. Bij het lezen van deze vraag moest ik daar ook weer aan denken. Johannes beschrijft daar hoe het Woord, de Heere Jezus, in de wereld kwam als een Licht in de duisternis. Wij zijn in duisternis. Er is een hoop kwaad, onrecht, verdriet en vertwijfeling in de wereld. Veroorzaakt door allerlei mensen, maar zelf gaan we ook niet vrijuit. Sommigen lopen hier in vast, anderen zien het als een onontkoombaar feit. Maar er is een antwoord. Want de Heere Jezus kwam als een Licht in deze duisternis. Bij Hem vind ik de weg terug, de weg hoe te leven en hoe met al deze dingen om te gaan. En hoe te sterven en het Leven te ontvangen. Bij Hem moet ik zijn en ik kan geen dag zonder Hem.

Als Hij dan mijn Heere is geworden, hoe kan ik dan nog meegaan in muziek waar Hij het niet voor het zeggen heeft? Niet dat ik me beter voel dan hen, maar wel dat ik daar geen deel aan wil en kan hebben. Ik begrijp wel, het gaat je alleen om de muziek, dat is wat je mooi vindt. En ik kan me dat best wel voorstellen want er is een hoop muziek dat ik -wat de muziek betreft- ook wel mooi vind, dat aan me trekt en dat ik ook best kan waarderen om verschillende redenen. Maar er wringt iets. Het is als het ware alsof je op een feestje bent waar je geliefde ontbreekt en niet welkom is. Of misschien beter gezegd hier: een feestje waar mijn Heere ontbreekt en niet welkom is en ook nog eens wordt tegengesproken en waar allemaal dingen worden aangeprezen waarvan Hij heeft gezegd dat het valse schijn is. Dan kunnen er best dingen zijn die voor een moment aantrekkelijk zijn. Maar toch voel ik me daar niet thuis omdat mijn Heere daar niet is en omdat wat Hij heeft gezegd daar wordt genegeerd of misschien zelfs wordt bespot. Begrijp je wat ik bedoel?

Is het dan verantwoord om dit te luisteren? Voor mezelf moet ik zeggen van niet. Dit zou mijn relatie met de Heere Jezus gaan ondermijnen. Het zou Hem ook oneer doen. En het zou me ook op verschillende manieren op verkeerde sporen kunnen zetten. Daarmee bedoel ik niet per se dat ik dan gelijk helemaal afdwaal. Maar als ik voortdurend mijn hoofd en hart laat vullen met allerlei andere dingen, dingen die voorbijgaan of misschien zelfs strijdig zijn met al die dingen die de Heere Jezus ons wil leren, dan zou het zo maar kunnen zijn dat mijn geloof onvruchtbaar blijft.

Daarbij moet je je ook afvragen of het verantwoord is naar anderen toe. Bijvoorbeeld als ouders naar je kinderen, of als jongere naar je klasgenoten en vrienden of vriendinnen, of naar je broertjes en zusjes en in het algemeen naar anderen in je kerk en naar allerlei andere mensen in je omgeving. Want je geeft er ook een signaal mee af. Wat wil je uitstralen naar hen van wat in jouw ogen waardevol en belangrijk is?

Ik hoop dat dit antwoord een beetje helpt. Hoofdzaak is niet tot een lijstje te komen van welke muziek je wel en welke muziek je niet kan luisteren, maar hoofdzaak is een leven met de Heere Jezus te hebben, te leven in geloof en vertrouwen op Hem en naar Hem te luisteren en daarin te groeien. Ik heb het nodig hier telkens weer bij bepaald te worden want anders laat ik me zo weer meevoeren met wat de wereld -in dit geval via deze liedjes maar dat gaat natuurlijk op voor veel meer dingen– te bieden heeft. Daarom vind ik het verstandiger voor mezelf goede christelijke liederen te luisteren (en te zingen) die me helpen mijn gedachten telkens weer te richten op de Heere Jezus en voorzichtig te zijn met liedjes die me andere sporen opleiden.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

popmuziek
2 reacties
Spiderman
Vroeger was er een elpee die heette : Fill your head with rock ; nu vul ik mijn gedachten met the Rock ; de rots volmaakt is hij (Jezus)
„Want zij [de Israëlieten] plachten te drinken uit de geestelijke rots die hen volgde, en die rots betekende de Christus” (1Kor 10:4)
maar ook de vader had de naam Rots :
Want ik zal de naam van Jehovah bekendmaken.+
Vertel over de grootheid van onze God!+
4 De Rots, alles wat hij doet is volmaakt,+
want al zijn wegen zijn gerechtigheid.+
Een God van trouw,+ zonder onrecht;+
rechtvaardig en oprecht is hij.+
Haddon
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Als ik had geweten wat ik nu weet had ik nooit naar die band geluisterd. En wat u zegt, dat dit niet samen kan gaan met m'n geloof heeft mij weer voor (verder) afdwalen behoedt. Daarom hou ik het bij christelijke muziek, hiermee wordt mijn geloof versterkt in plaats van verzwakt. En Johannes 1 ga ik zeker lezen. Nogmaals bedankt.