5 punten waarom de Bijbel gelijk heeft

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik een vraag willen stellen aan ds. P. D. J. Buijs. Op het Pinksterappel 2004 te Weesp noemde u vijf punten waarom de Bijbel nu echt HET BOEK is waar we uitleven moeten en niet uit de boeken van andere godsdiensten. Wilt u deze nog een keertje voor mij noemen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezer, ik zal het stukje letterlijk citeren.

“Ja, maar, wie bewijst mij nu dat de Bijbel gelijk heeft? Alles is toch betrekkelijk? De Bijbel is toch ook maar een document van een bepaalde godsdienst? Er zijn nog zoveel andere godsdiensten met een heilig boek: denk aan het boek van Mormon en aan de Koran. Waarom zouden die geen gelijk hebben? Dat zijn begrijpelijke vragen. Ons land is multireligieus geworden. Moslims zijn onze buren. Voeg daarbij dat ook veel mensen die zich christen noemen heel anders over de Bijbel zijn gaan denken. Je kent ze misschien ook wel; mensen die zeggen; de Bijbel is niet Gods Woord tot mensen, maar een boek van mensen over God!

Wel, vijf korte opmerkingen daarover.

1. Vergeet niet dat de duivel twijfel zaait over de betrouwbaarheid en het unieke karakter van Gods Woord. Daar begon hij in het paradijs al mee. “Is het ook, dat God gezegd heeft....?” Hij weet, dat wanneer hij ons de Bijbel ontfutselt, hij het enige fundament onder ons leven wegslaat. Daartegenover mogen we zeggen: “wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is”.

2. Wat is het resultaat als men de Bijbel verwerpt? In plaats van brood voor het hart krijg je stenen. Daar is nog nooit een mond mee gevoed, laat staan het hart. Wat satan biedt ligt je zwaar op de maag, met eeuwige gevolgen.

3. Alleen de Heilige Geest overtuigt van de waarheid van Gods Woord. Bid juist op dit feest van Zijn uitstorting dat Hij je de waarheid van de Bijbel binnenleidt en duidelijk maakt.

4. Wil je een `bewijs` van het goddelijk karakter van de Bijbel? Wel, Gods Woord bevat een boodschap waar geen mens op was gekomen. Alle andere godsdiensten verwijzen je naar jezelf voor je verlossing. Je moet jezelf aan je eigen haren optrekken uit het moeras! De Bijbel wijst -geheel tegen onze natuur in- van onszelf af naar Jezus Christus, als de Weg, de Waarheid en het Leven.

5. De Bijbelboeken bevatten ook het bewijs van hun goddelijk gezag in zichzelf, “in aanmerking genomen dat de blinden zelf tasten kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn, geschieden” (NGB art. 5). Dat wil zeggen: zelfs mensen die niet geloven kunnen in de geschiedenis nagaan dat de Bijbel uitkomt. Denk aan de voorzeggingen van de zondvloed, de terugkeer van Israël uit Egypte en uit de ballingschap, de komst van de Heere Jezus op aarde, de uitstorting van de Heilige Geest en nog veel meer.

Zeg, buig jij al voor de Bijbel? Aanvaard je die als Gods Woord aan jou? Dan wordt het doel bereikt.`

Hartelijke groet, ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovige