Opnieuw verliefd worden

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik ben toen ik jong was heel veel verliefd geweest. Echter, er is veel verkeerd gegaan en mede door heel veel stress ben ik niet meer wie ik was. Het lukt mij gewoon niet meer om verliefd te worden. Het lijkt daarbij wel of in de koude harde wereld geen plaats is voor echte liefde. Mijn vraag is nu, hoe kan ik weer verliefd worden? Moet ik dan heel veel aan deze persoon denken? Maar al zou ik dat doen, dan heb ik daar niet de concentratie voor. En mijn lichaam werkt ook niet mee. Alles lijkt in vergelijking met vroeger dood te liggen in mijn lichaam (los van de seksuele verlangens die er wel zijn). Dit is dubbel erg omdat ik ontzettend graag van mijn toekomstige vrouw wil houden. Deze vraag is vooralsnog psychologisch-biologisch van aard, want het heeft puur met mijn lichaam te maken, maar een gedeeltelijk Bijbels antwoord is ook niet erg.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste man,

Ik heb je vraag aandachtig gelezen en eigenlijk geef je al min of meer antwoord op je eigen gestelde vraag. Je geeft aan toen je jonger was vaak verliefd te zijn geweest. Dat was waarschijnlijk in een periode dat je beter in je vel zat en ruimte had in jezelf om dergelijke gevoelens te kunnen ervaren. Je geeft echter aan dat er daarna veel verkeerd is gegaan mede door stress. Het lijkt erop dat je nog steeds niet goed in balans bent. Dat haal ik uit je opmerking dat je jezelf niet meer herkent in wie je was.

Mijn vermoeden is dat je nog steeds tobt met problematiek, al weet ik niet waar het precies waar dat over gaat. Daarbij dwing je jezelf om verliefd te kunnen worden. Verliefd kunnen worden en dat  gaan ervaren is  geen kwestie van iets op een bepaalde manier aanpakken. Mijn hypothese is dat je je niet gelukkig voelt en je hoopt dat via het geluksgevoel van verliefd zijn je jezelf prettiger gaat voelen.

Mij advies is om eerst te gaan werken aan het verbeteren van de balans in je leven en de stressfactoren aan te pakken en zo mogelijk op te lossen. Dan ontstaat er pas gezonde ruimte voor het kunnen toelaten van de ander en het kunnen gaan delen van contact.

Je hoeft dit niet alleen te doen. Wees ervan verzekerd dat God je nabij is en waar het voor jou zwaar is, Hij je draagt.

Kom je er niet zelf niet goed uit, schroom dan niet om externe hulp te vragen als extra steun voor het aanpakken van de stressfactoren.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

verliefdheid