Zo zwak

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Ik weet dat ik zondig ben en soms kan ik mezelf wel voor m’n hoofd slaan als ik weer verkeerde dingen doe. Ik weet het heel goed als ik dingen verkeerd doe, maar ik ben zo zwak. Als ik een video kijk waar in gevloekt wordt, schrik ik daar van en denk er over na, maar toch kijk ik verder. Ik probeer Bijbel te lezen, te bidden, maar ik vergeet het zo vaak. En weer: ik weet het.

Waarom ben ik zo zwak? Wat kan ik hier nu aan doen? Ik wil zo graag kunnen zeggen: ik doe mijn best. Maar ik doe het niet. Vaak ook de energie niet en de motivatie niet.

Wat kan ik doen om samen met mijn vriend te groeien in het geloof? We komen beiden uit een ander kerkverband. Ook is hij nog wat minder serieus en praat hij er zo weinig over. Ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken.

Antwoord

Waar jullie tegen aanlopen is heel herkenbaar. Wat is er vaak zwakte en slapheid om te strijden tegen de zonden. Wat is er vaak weinig motivatie en energie om het goede te doen wat God van ons vraagt. In ieder geval mogen jullie blij zijn dat je dit wilt erkennen. De één misschien meer als de ander, maar toch is er bij jullie beiden het gevoel dat het zo niet verder kan.

Nu liep ik wat aan tegen het zinnetje: “Ik zou zo graag kunnen zeggen: ik doe mijn best.” Waarom bleef dat zinnetje bij me haken? Wel, daar zit nu juist de moeilijkheid. Als het van jullie zou moeten afhangen, van jullie je best doen, dan loop je steeds tegen je zwakte en tekort aan. Zwak en tekortschietend zullen jullie blijven. De Heere vraagt niet of jullie je best doen, maar of je wilt leven van Zijn kracht die in jullie zwakheid komt. Verwacht het niet van jezelf, maar van Christus. Als je in een liefdesrelatie leeft, dan wil je voor die ander ook graag zo leven dat hij of zij blij met je is. De liefde motiveert. Niet of je er nu wel of niet je best voor doet, maar je hebt die ander lief en daarom doe je iets wel of iets niet. Heb daarom Christus lief en het Woord van God! Dat geeft kracht, in je zwakheid, om te strijden tegen de zonden en het goede te doen.

Van Augustinus is er een hele aparte uitspraak. Hij zegt ergens: heb God lief en doe dan wat u wilt. Je zou denken dat het niet goed komt als je doet wat je maar wilt. Dan doe je meestal geen goede dingen. Maar hij zegt er wel wat voor. Heb God lief! Daar gaat het om. Dan ontvang je kracht en motivatie om te strijden tegen het verkeerde en het goede te doen. Strijd deze goede strijd van het geloof!

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam