Zij Ger. Gem. in Ned. en ik PKN

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Beste predikant, sinds negen maanden heb ik mijn oog laten vallen op mijn collega. We kunnen heel goed en vertrouwelijk praten en groeien erg naar elkaar toe. Zij is belijdend lid in de Gereformeerde Gemeente in Nederland. En ik belijdend in de PKN (GB). Wij zijn één in de ernst van het leven en het nut van het geloof in Christus, zelf ga ik ook het avondmaal en daar kunnen we over praten. Zij staat heel principieel en consequent en ook ik ben radicaal in tv, internet, kleding, hobbykeuze, zondagrust, etc. Ik kom ook uit een reformatorische PKN-familie.

Het moeilijke is dat ik onbekend ben met de Ger. Gem in Ned. en zij met de PKN. Het verschil is echter dat zij wil vastleggen bij het aangaan van een relatie dat ze GGiN wil worden en ik wil de optie HHK en Ger. Gem. openhouden. Toch vind ik het moeilijk. Ik ben op en top verliefd en kan gewoon niet beslissen om het niet te doen. Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar heb nooit zo’n sympathieke, oprechte, open en eerlijke vrouw ontmoet die in alles bij mij past.

Ik denk ook aan de optie mij te oriënteren op de GGiN, een relatie te proberen en haar op andere gedachte te brengen als die kerk mij niet bevalt. Maar dan ben ik niet eerlijk, want dan kom ik mijn belofte niet na. Al realiseer ik mij dat zij vaak genoeg tijdens onze verkeringstijd in andere kerken komt, omdat al mijn familieleden PKN zijn. Ik vind het moeilijk. Eén ding weet ik wel: als ik deze vrouw laat gaan krijg ik heel veel spijt.

Antwoord

Vragen zoals onderstaande kom je veel tegen. Twee mensen raken verliefd op elkaar en alles lijkt akkoord, maar dan is er dat probleem van de verschillende (reformatorische) kerkgenootschappen. Komt zij naar mijn kerk of ga ik naar haar kerk of zoeken we iets wat halverwege tussen ons in ligt.

Ik zie nogal eens dat het vraagstuk volgens bovenstaande formule wordt ‘opgelost’. Maar de vraag is dan wel of we het zo op de juiste wijze hebben opgelost. Mij lijkt het verstandiger toe om het anders aan te pakken. Hoe dan?

Wel, jullie kerken beiden van huis uit in verschillende kerken van verschillende kerkgenootschappen. Officieel zeggen alle kerkgenootschappen dat ze toch wel verschillen van alle andere kerkgenootschappen. Me dunkt: ga dáár nou eens naar op zoek! De verschillen moeten toch te vinden zijn? De overeenkomsten trouwens ook!

Vervolgens ga je kijken niet of de éne of de àndere kerk je aanspreekt, maar of die kerk ook kerk is volgens de Schrift! Of de prediking ook prediking is volgens de Schrift!

Waarom deze wat moeilijke route? Nou, het kiezen van een kerkverband is toch niet het uiteindelijk doel? Het leven strekt zich toch verder uit dan het tijdelijke leven? Het gaat er immers om dat jullie samen via die kerk voor eeuwig de weg ter zaligheid vinden en leren bewandelen?

Vind je de voorgestelde route toch erg lastig? Dat klopt, maar dan moet je het volgende niet vergeten, want dàt is niet het laatste, maar het éérste: Vraag de Heere dan of Hij je bij dit zoeken door Zijn Geest de weg wil wijzen! Ik verzeker je, dat je er zo wel uitkomt!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan, Veenendaal