Man wil persé huis kopen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 11 reacties

Vraag

Wat moet je doen als je man persé een huis wil kopen en jij ziet het helemaal niet zitten? Hij heeft het in z’n hoofd en dan wil hij het persé. Zeggen dat je het niet wilt helpt niet. En gewoon volgen voelt ook niet goed.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wie een huis wil bouwen (of kopen), moet eerst gaan zitten en rekenen. Dat is één ding. En heel wezenlijk! Vervolgens dient de vraag zich aan: wáárom kopen (of bouwen, cq. verbouwen)? Want naast kopen is huren zeker ook een optie.

Tja, daar kun je verschillend over denken. Diverse argumenten zijn aan te dragen, zowel voor het een als voor het ander. Belangrijk is echter om het sámen eens te worden. En dat doe je door voor- en nadelen op een rij te zetten. Dat doe je niet door stijfkoppig iets te willen. Dat doe je ook niet door dan maar om-de-lieve-vrede-wil te volgen.

Als je sámen gelukkig wilt worden in een huis, moet het een keuze van beiden zijn... neem dáár de tijd voor. Dan gaat het niet meer om financiën of verschil van inzicht, maar om een verhouding van (groeiende) liefde!

Succes gewenst,
Marijke Rots

11 reacties
mortlach
Tegen de hypotheker zeggen dat de hypotheek alleen met zijn inkomen moet worden berekend, dan komt 'ie (waarschijnlijk) niet heel ver :-)
tomgelover
Net als met de relatie zelf: je moet het allebei willen, anders gaat het niet door!
bewogene
Dag,

Maak een afspraak bij een betrouwbare hypotheekadviseur, of doe dit bij 2 verschilende, een orienterend gesprek is altijd kostenloos.

Aan de hand van de info die je krijgt kun je met je man samen op een rijtje zetten of kopen beter is dan huren.
Daarnaast krijg je dan inzicht in maandelijkse lasten ed.

Ook kun je een huishoudboekje via bijv NIBUD of je bankrekening invullen.

succes
drj
Door de lage rente zijn de huizenprijzen hoog op het moment.
Het lijkt te verwachten, dat de rente in de komende jaren weer zal stijgen en de huizenprijzen kunnen dan duidelijk dalen.
Of ze dan met 30% omlaag gaan zoals sommigen verwachten, is niet met zekerheid te zeggen. Als je geen haast hebt, zou ik wel in de gaten houden hoe dat in jullie woonomgeving in de afgelopen jaren geweest is, zodat je een indicatie hebt hoe de prijzen in een wat rustigere markt zijn.

https://www.eigenhuis.nl/woningmarkt/ontwikkeling-huizenprijzen
katlheen
Eerst maar even wat dingen op een rijtje zetten:

Waarom wil je man persé een huis kopen? Voor het gevoel dat je een eigen huis hebt? Wat is jullie huidige situatie?
Wat is jouw weerstand voor het kopen van een huis?

Hierna kan je gaan nadenken voor mogelijkheden. Als je man zo nodig een huis wil kopen, kan het verhelderend zijn wanneer een financieel adviseur voorrekent dat het bijvoorbeeld helemaal niet kan, of dat het wel kan en inzicht in de lasten kan geven.
De rente is nu laag, mensen kunnen meer lenen. (je kunt een x percentage van je inkomen besteden aan "wonen". Hoe lager de rente, hoe hoger het leengedeelte kan zijn. Lenen is: aflossing plus rente). Tel daarbij de gespannen huizenmarkt op en je hebt een leuke combinatie van flink stijgende prijzen. (ondergetekende plukt daar de vruchten van qua overwaarde). Maar dat is niet overal zo, er zijn genoeg plekken in Nederland waar de prijzen nog niet zo hard omhoog gaan of zijn gegaan.

Maar goed, het financiële gebeuren is pas de volgende stap, als eerste moet je maar op een rijtje zetten wat de motivatie van beide partijen is. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, schroom niet om een PB te sturen via het forum.

Succes in ieder geval!
Arjan
Als je man dit soort beslissingen met enorme financiële consequenties voor hem en jou wil nemen zonder jou mening serieus te nemen moet je je serieus gaan afvragen of je wel in een gelijkwaardige relatie zit.
huibertus
Waarom allemaal reageren op de financiele kant? De man van vraag
stelster heeft misschien middelen genoeg om een huis te kopen zonder
hypotheek
mortlach
@huibertus: Hoe vaak komt dat nou voor? Tuurlijk zijn er altijd wel miljonairs, maar kom je dan naar Refoweb om dit soort vragen te stellen?

Natuurlijk is het belangrijk om te weten wat de motivatie precies is. Het kan zijn dat de man wil dat ze als ze met pensioen gaan geen huur meer hoeven te betalen en dat de hypotheek dan is afgelost. Best een begrijpelijke motivatie.

Wel even zorgen dat je geen bouwval koopt waar je nog zakken met geld in moet steken om het bewoonbaar te maken.
Naturel
Euh ik mis een beetje de reden dat jij niet wil
Staat het huis je niet aan
Zie je het financieel niet zitten
Zie je een relatie met je man verder niet zitten

Misschien eens eerst even goed samen alle ja/nee op een rijtje zetten
Lijkt me zinniger dan met de makelaar in gesprek gaan
leene
Deze vraag is wel heel summier.
Waarom wil hij wel en zij perse niet. Het heeft allebei voor en nadelen.
Als je uit angst geen huis wil kopen dan wil ik je er toch wel op wijzen dat mijn ouders die hun hele leven lang gehuurd hebben uiteindelijk slechter af zijn dan mijn schoonouders die helemaal hypotheek vrij zijn terwijl de huur van mijn ouders steeds omhoog gaat en ze nu niet bepaald een geweldige huurbaas hebben. Ik bedoel maar...
Niet dat iedereen dan maar moet kopen maar ik zou eerst op een rijtje zetten wat wil je, hoe zie je je toekomst voor je ( voor zover je dat kunt plannen) en ga in gesprek met elkaar , makelaar familie oid. Als je er niet uitkomt zou ik eerst maar eens goed naar de relatie kijken voordat je tot welke actie dan ook overgaan.
Samanthi
@leene
Het kan ook andersom, wij hebben een relatief lage huur doordat we er al heel lang wonen de huur gaat wel ieder jaar omhoog is het nog steeds niet te vergelijken met de huur van nu, ook zie ik mensen die hun huis niet kwijt kunnen terwijl ze door omstandigheden uit hun huis moeten.

Idd zet alle plussen en minnen tegenover elkaar.
Dan kun je alles bespreken en vooral je motieven van wel of niet kopen.