Nederland wel gezien hebben

Ds. J.D. Heikamp / 9 reacties

Vraag

Voorgoed verhuizen naar Hongarije, mag dat? We gaan er niet heen voor zending maar omdat we het hier in Nederland wel gezien hebben. Hier verwildert de maatschappij helemaal en om hier kinderen groot te brengen zien wij ook niet meer zo zitten. In Hongarije is er veel respect voor mens en religie en dat is ook erg belangrijk. Ook de normen en waarden verdwijnen hier steeds meer in Nederland, plus de gejaagdheid en het prestige staan ons steeds meer tegen.

Antwoord

De ontwikkelingen die u beschrijft over ons land zijn helaas waar. Het is nog veel erger dan u onder woorden tracht te brengen. Dat heeft te maken met de laag hangende oordelen Gods over ons vaderland. Wij hebben God verlaten en die zich daar schuldig aan maakt, heeft smart op smart te vrezen.

Wanneer u met mij belijdt dat het Gods oordeel is dat we een heidense staat geworden zijn, is de vraag te stellen: mogen we onder Gods oordeel wegvluchten en elders gaan wonen? Is er in ons land geen stad of dorp te vinden waar het voor een christelijk gezin goed toeven is. Ongetwijfeld kent u ook plaatsen waar de normen en waarden van Gods Woord worden nageleefd. Is het niet verstandig om daar eens over na te denken voordat u de stap zet om weg te gaan?!

De vraag of u mag emigreren is niet aan de orde. Die stelt u ook niet. U hebt uzelf de vraag te stellen: weet de Heere van uw plannen af en heeft Hij u de weg gewezen, waarin u Hem moet volgen. Zonder antwoord uit Zijn Woord geldt het kinderspelletje: blijf zitten waar je zit en verroer je niet.

In de duisternis wandelen veroorzaakt verdwalen in de duisternis. Bezint eer u begint, want u neemt uzelf mee op reis. Kent ge uzelf, dan wordt u dubbel voorzichtig.

Bidt maar veel om het ontdekkend licht van Zijn lieve Geest. Ik zal raad geven, zegt de Heere. En het ware geloof zegt, ik blijf de Heere verwachten, mijn ziel wacht ongestoord. Veel geloofsgeduld toegewenst.

Hartelijke groeten van één die door de val in Adam in het buitenland terecht is gekomen, maar hopelijk door Gods genade is opgezocht en teruggeleid aan het Vaderhart Gods. De gezegende plaats voor een zwerveling buiten het paradijs om door Christus te worden thuisgebracht in het hemels paradijs.

Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

emigrerenNederlandverhuizing
9 reacties
sydneylover
Beste vraagsteller, ds. Heikamp geeft wellicht het belangrijkste advies: leg het in gebed voor aan de Heer en vraag welke weg voor jullie open ligt!

Daarnaast: Er mag dan van alles en nog wat op de Nederlandse maatschappij aan te merken zijn, vergis je niet: Nederland is een van de meest fijne landen om in te leven!
Mijn vrouw en ik hebben ook een paar keer in het buitenland gewoond (Australië en Zuid-Afrika). Ik reis nog geregeld voor mijn werk maar er zijn naar mijn indruk maar weinig landen waar het in het algemeen net zo goed is geregeld als hier ter plaatse.
Je merkt pas als je er woont dat bepaalde zaken in Nederland gewoon per-fect geregeld zijn. Voorbeeld: het aanvragen van een telefoonaansluiting duurde zomaar 6 weken, en dat is in Nederland middels een paar emailtjes geregeld.
En de ervaring dat de stroom 2 keer werd afgesloten omdat de vorige huurder niet alle elektra had betaald is nog zo'n voorbeeld. Dan merk je dat met name het sociale stelsel in Nederland toch echt veel waard is!

Kerkelijk zal het in Hongarije ook totaal anders zijn. Dat hoeft niet persé beter of slechter te zijn. Zeker als je kinderen hebt is de sociale omgeving waarin je verkeert ook iets om rekening mee te houden. Zolang je nog geen kinderen hebt ben je onafhankelijker, maar met kinderen werkt het toch allemaal wat anders is onze ervaring.

Kortom: idealiseer het niet teveel, probeer alle voors en tegens tegen elkaar te zetten - echt allemaal. En het is in mijn ervaring altijd ora et labora - bid en werk. Kortom: jezelf goed voorbereiden maar het ook in gebed brengen.

Succes!
Lecram
Er zijn christenen die speciaal naar één van de grote steden verhuizen om daar een licht te zijn. In de tijd van Jezus was het ook niet best gesteld met de mensen, het was een donkere periode. Wat zegt Jezus? Wees een licht! Laat je licht schijnen!
Ook raadde Paulus de mensen in Rome, Korinthe, Efeze, Filippi enz. ook niet aan te verhuizen. Hij gaf wel aanwijzingen hoe daar mee om te gaan.
Je gaat overigens in Hongarije of een andere 'christelijk dorp' in NL tegen weer andere problemen aan lopen. En het grootste probleem waar een mens tegenaan loopt, is zichzelf. Die gaat ook mee als je verhuist, maar daar is wél een oplossing voor.
RoosvanSaron
maar waarom heet je dan Syndneylover?
Lecram
@Roosvan Saron: van een stad houden is nog wat anders dan er in wonen. Ik vind Parijs ook een geweldige stad, maar zou er voor geen goud willen wonen.
sydneylover
@RoosvanSaron goede vraag :-)

Een van de landen waar het wat mij betreft nóg beter vertoeven is dan in Nederland is inderdaad Australië. We hebben ruim 20 jaar geleden in Sydney gewoond. Heerlijke stad, fijn klimaat, lekker veel ruimte, prachtige stranden, mooie natuur. Alleen een kl*re eind vliegen dat wel ;-)
Ik zeg altijd dat ik bij wijze van spreken morgen wel terug wil, maar mevrouw Sydneylover denkt daar anders over. En nu we een gezin hebben met tieners is het geen onderwerp meer voor ons.

Terugkijkend heeft juist het ontdekken van andere kerken en gewoontes voor ons/mij heel vormend gewerkt. Vanuit een veilige, sociaal-gecontroleerde kerkelijke omgeving op het platteland ineens naar een wereldstad. Dan is er op zondagmorgen ineens niemand die je in wat voor kerk dan ook verwacht.

Toen kwam voor het eerst bij mij de vraag: waarom ga je eigenlijk? Stel dat ik nooit meer zou gaan hier: niemand die me zou missen..
Op Eerste Kerstdag stonden we bij hoogzomers weer en 35 graden voor een dichte deur. Want de kerk waar we heengingen (Presbyterian) bleek de christelijke feestdagen heel anders in te vullen dan we in Nederland gewend zijn. Als je je vervolgens verdiept wat de motivatie achter zulke gewoontes is, dan blijken bepaalde tradities die je vanuit je opvoeding gewend bent ineens in een ander daglicht te staan.

Het heeft ons echt geleerd hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden. Die vormende ervaring zou ik menig theoloog en predikant anno 2018 ook toewensen..
irmo
Ik woon in Hongarije. Als vraagsteller wil weten hoe het land in elkaar zit, dan moet hij maar ff mailen. Mail adres is bekend, als het goed is. Ik denk dat vraagsteller het iets te rooskleurig inziet.
dorpeling
Dat denk ik inderdaad ook, dat de voorstellingen van Hongarije te rooskleurig zijn. Het wegennet bijvoorbeeld, en de economie is minder goed dan hier. Overal is wel wat en qua voorzieningen en regelgeving hebben we het in Nederland nog niet zo slecht.

Daarnaast denk ik dat het veel belangrijker is om ons voor te bereiden op het leven ná dit leven. Dit leven duurt maar een handbreed, maar de toekomst is eeuwig.
Wanneer we zien wie we zelf zijn geworden, moeten we verwonderd zijn dát we nog een plekje op deze aarde hebben, en waar het ons ook nog gegeven is elke dag ons brood te hebben en een dak boven ons hoofd.
Dan verlangen we alleen maar om God daarvoor te danken, Hem de eer te geven en aan alle mensen om ons heen Zijn lof te verkondigen. En dat kan toch ook hier?

Och, of al het volk des HEEREN profeten waren, dat de HEERE Zijn Geest over hen gave (Numeri 11)
en wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!

En God zag hun werken, dat zij zich bekeerden van hun bozen weg; en het berouwde God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet. (Jona 3 )
schoenveter
Het gras lijkt groener aan de overkant... Dat spreekwoord bestaat niet voor niets. Persoonlijk ben ik ook niet blij met ontwikkelingen hier in NL, ik zou het graag ook anders willen: Minder betutteling en regeltjes, meer eerbied, meer ruimte en rust. Maar als ik dan naar bepaalde landen kijk en spreek met mensen die daarvandaan komen, dan hoorde ik vaak als antwoord dat het eigenlijk wel redelijk hetzelfde was, en helemaal niet zoveel beter. Of zelfs dat het daar nog wel een stuk erger is.

Als er echt iets concreets is wat je aantrekt aan een land (dus wat je kan benoemen/aanwijzen), wat hier niet in Nederland kan vinden, dan pas kan je goed overwegen of het de juiste stap is die je maakt. Spreek vooral eerst met iemand die daar woont of woonde! Tegenwoordig zijn er meerdere apps om culturen en talen van elkaar te leren, en mensen daarin te ontmoeten, via die wegen kan je gemakkelijk in contact komen en ontdekken of je beeld van Hongarije klopt.
Niagara
Ga waar God je roept, goed advies.

Hongarije is echt geen ideaal land. Als voormalig Sovjet-land is het communisme en bijbehorende problemen nog aardig terug te vinden. Bureaucratie van hier tot Tokio, en een instelling dat iedereen gelijk moet zijn. Als je daar afwijkt van de norm, ook in positieve zin, word je daarop afgerekend. Voorbeeldje: Mijn zwager uit Hongarije werkte voor de overheid. Omdat hij bang was ontslagen te worden als hij niet zijn best deed, werkte hij ontzettend hard. Helaas zag zijn baas hem daardoor als concurrent en werd hij ontslagen. De algemene sfeer is: niet harder werken dan strikt noodzakelijk. En wie dat wel doet brengt die sfeer in gevaar, want als de baas van de baas zou zien dat die productiviteit mogelijk is, zou dat zomaar van iedereen gevraagd kunnen worden. Dat willen 'we' niet, dus wordt de kop die boven het maaiveld uitsteekt genadeloos afgehakt.
Deze cultuur maakt dat alle dingen die met overheid te maken hebben, van vergunningen aanvragen tot rechtszaken, ongelofelijk traag verlopen, de bureaucratie in Nederland is er niets bij. En dat je dus als 'afwijkende', of dat nou is omdat je Roma, arm, succesvol of buitenlander bent, een paria bent.
Wat geloof betreft, een groot deel van Hongarije is wel religieus, maar vooral volksgeloof, dus doorspekt met traditie en bijgeloof uit de oude volksgewoonten. Als buitenlandse refo zal ook jouw hoofd daar boven het maaiveld uitsteken.
De Hongaarse taal is Finoegrisch van oorsprong, dit betekent dat de taal, in tegenstelling tot germaanse en latijnse talen, niets met onze taal verwant heeft (op een paar leenwoorden zoals zeetermen na, ze kennen Michiel de Ruiter daar wel. Er staat een standbeeld van hem in Sebrecen, de een na grootste stad van Hongarije. In februari 1676 bevrijdde hij namelijk 26 Hongaarse protestantse predikanten van een Spaans galjoen in de Middellandse Zee, daarom wordt hij als held vereerd en leggen de hervormde Hongaren van die stad als ze gaan trouwen bloemen bij zijn standbeeld. Dat is denk ik wel een duidelijk voorbeeld van hoe religie daar over het algemeen meer traditie is dan diepgang heeft. Het respect voor religie zit meer in respect voor traditie dan respect voor daadwerkelijk Jezus volgen, ben ik bang. Als jij heel anders gelooft dan hun traditie is, weet ik niet hoeveel er van het respect overblijft.) Indisch is nog meer verwant met Nederlands dan Hongaars is. De taal is erg lastig aan te leren omdat hij zo verschilt van alle talen die je kent, niet alleen in woordverwantschappen maar ook in structuur. Ook wordt er in Hongarije nauwelijks Engels gesproken/verstaan. Mijn zus kan zich na twee jaar huwelijk met een Hongaar nog niet verstaanbaar maken aan haar Hongaarse schoonfamilie, terwijl zij hoogbegaafd is en een flinke talenknobbel heeft... Voor kinderen is het meestal niet zo'n probleem, maar voor volwassenen...
Ook is het feit dat bij wet dakloos zijn strafbaar is gesteld wel aardig veelzeggend over het sociale systeem. Door de bureaucratie worden politieke veranderingen daarin ernstig tegengewerkt. (Als je meer wilt weten, google de documentaire: Hongarije, geen land voor arme mensen.)
Je ziet er mensen bedelen op de straat, maar als je ze wat geeft moeten ze het geld inleveren bij hun 'baas' en mogen er zelf niets voor kopen.

Als je naar Hongarije wilt omdat God je roept, zal Hij je heus wel voorzien en zullen deze obstakels wel worden weggeruimd door Hem. Maar ga niet omdat je het gezien hebt op GeenStijl.nl met #KlaarmetNederland en/of gelooft dat het daar daadwerkelijk beter is dan in Nederland.