Respectloze man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 24 reacties

Vraag

Mijn man kan respectloos zijn naar mij toe. Klein voorbeeld: hij wil nog wel eens zijn bord aflikken (met tong) na de warme maaltijd. Ik vind dit zó smerig! En ook geen goed voorbeeld voor de kinderen. Toch blijft hij ermee doorgaan en hij weet hoe ik het verafschuw. Hij reageert erg kwaad als ik er wat van zeg. Hij is niet voor rede vatbaar en doet het een volgende keer zo weer. Het is een onbenullig voorbeeld, maar ik vind het respectloos. Graag zou ik hier een serieuze reactie op krijgen.

Antwoord

Beste mevrouw,

U gaf een voorbeeld om te laten zien dat uw echtgenoot respectloos naar u is. Helaas heb ik hiermee nog geen idee van wat u precies onder respectloos verstaat. Want met uw voorbeeld maakt u duidelijk wat ú vindt, maar ìs dit respectloos? Of heeft dit voorbeeld te maken met aangeleerde patronen? Niet uitgesproken verwachtingen zouden ook oorzaak kunnen zijn. Het hangt er maar vanaf hoe je tegen een situatie aankijkt. En dat kan altijd op meerdere manieren, nietwaar!

Wellicht heeft uw man de gewoonte om zijn bord af te likken vroeger thuis geleerd (aangeleerd gedrag). U vindt het respectloos omdat u een dergelijke handeling verafschuwt, maar uw man bedoelt het misschien helemaal niet zo. Verwachtingen van elkaar zijn verschillend. Dat kan.

U verwàcht dat hij het niet meer doet omdat u het smerig en tegelijk ook geen goed voorbeeld voor de kinderen vindt. Uw man ziet dit anders, gezien zijn reactie. Dus bij een volgende keer: wordt niet boos, keur het aflikken niet af, maar vráág eens hoe het vroeger thuis ging. Of observeer de schoonfamilie wanneer u daar mee-eet. Dan toont ú in ieder geval respect naar hèm toe!

Probeert u óm te denken, zodat uw ergernis verdwijnt. En dat doet u zo: bedenk dat, ook al is het niet volgens de gangbare etiquette, het eten heeft hem zó lekker gesmaakt dat hij tot het allerlaatste ervan genieten wil! Kijk, dan wordt het bord-aflikken zomaar opeens een complimént voor uw kookkunst! Hoeveel respect wilt u hebben...

Of reageert u eens met een beetje humor in plaats van met ergernis of afschuw. Reageer tegenóvergesteld aan de verwachting van uw man, die op boosheid of afkeuring zal rekenen (want dat is het patroon in uw gezin geworden). Stel een keer voor om állemaal gelijktijdig het bord af te likken (u telt tot drie en dan: likken maar) terwijl u op deze ludieke manier duidelijk maakt dat het eigenlijk niet zo netjes is, want stel je eens voor dat je bij iemand anders wordt uitgenodigd, of in een restaurant gaat eten.

Heus waar, met een beetje ‘meebewegen’ bereikt u meer dan door er tegenin te gaan!

Schrijft u me nog maar eens als u ‘verder wilt praten’ over wat respect nu precies voor u betekent.

Marijke Rots

24 reacties
Justin
Het lijkt me dat deze mevrouw gewoon hulp verdient rond haar moeite op dit punt met haar man. Er is veel gepraat over de achtergrond van dit verhaal en naar mijn idee is doet dat er inderdaad niet toe, dan alleen misschien dat het ons iets kan leren.
Als de Bijbel leert dat de vrouw haar man moet respecteren en dat de man zijn vrouw moet liefhebben, dan is hier toch een terechte hulpvraag! Want hier komen ze samen niet uit. En na de Hof van Eden is overál gebrokenheid. Terechte vraag lijkt me dus. En dan mogen we helpen?
De tips van mw Rots vind ik daarom waardevol, die kunnen direct praktisch helpen, zodat weer waar wordt, wat de Koninklijke weg is van de Heere voor ons leven, nl Zijn geboden zoeken te houden, dóór kracht die Christus verleent.
Justinus
De oplossing van @Coby6 vind ik magnifiek!
Mijn schoonmoeder gaf mijn schoonvader soms een broodkorst om het bord schoon te maken... In de loop der jaren heeft hij het wel afgeleerd, behalve toen hij, alleen zijnde, in het bejaardenhuis op zijn kamer zat te eten... hij kon er zo intens van genieten om de laatste restjes ook nog op te maken..
Wij hebben hem dat toen maar gegund...
boulanger
Het onderliggende probleem is volgens mij dat die man er niets om geeft wat zijn gedrag doet met zijn vrouw, en dat is inderdaad respectloos. Of de irritatie van de vrouw wel of niet terecht is, daar ga ik niet over. Maar een man hoort zijn vrouw lief te hebben zoals Christus de gemeente liefheeft. Daar hoort bepaald gedrag bij, en dat gedrag laat deze man niet zien. Helaas. Sterkte, vraagstelster!
coby6
Er is te weinig informatie en al was er voldoende info dan heb je iemand nodig die volwassen is om ze te helpen en geen partij gaat trekken. Die man likt gewoon lekker z'n bord leeg. Misschien komt ie uit een arme familie of heeft ie de oorlog meegemaakt of hij vindt het gewoon lekker smullen of z'n moeder was een controlerend nest of juist helemaal niet. Mijn ex, daar moest een vrouw echt niets tegen zeggen hoor. Lef het niet om maar een heel klein beetje te zeggen hoe ie iets misschien beter zou kunnen doen. Z'n moeder ramde 'm in elkaar als kind en was zo'n extreme borderline witch, dus ja, da's dan wel te begrijpen. De buurvrouw sloeg eens een toon tegen 'm aan. Ik zei: Ga jij maar even vissen. Ik regel dat wel met haar.