Pijnlijke borsten

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

De laatste dagen heb ik last van pijnlijke borsten, eigenlijk zijn het juist mijn tepels die zeer pijnlijk zijn. Nu vroeg ik me af, wat zijn signalen waaraan je kunt merken dat je borsten groeien? Wanneer zijn je borsten uitgegroeid, groeien ze überhaupt nog als je negentien bent? Buiten beschouwing gelaten dat je als je moeder wordt weer groei krijgt van de borsten. En tot in hoeverre kan mijn vriend van mijn borsten genieten? (ik bedoel dan er aan zuigen, trekken, etc). Is dit schadelijk?

Antwoord

Beste vragensteller:

Borsten zijn hormoongevoelig. Dat wil zeggen dat ze onder de invloed van hormonen staan. Zodra een meisje vrouwelijke hormonen gaat maken, gaan de borsten groeien. Dit duurt tot een jaar of 18. Daarnaast merken veel vrouwen dat de borsten tegen de menstruatie aan gevoeliger en soms pijnlijk gespannen worden. Net na de menstruatie zijn de borsten slapper en soepeler. Tijdens zwangerschap zijn de borsten ook vaak gespannener (wederom ten gevolge van de (zwangerschaps)hormonen). Ga eens na of er een cyclus is in de pijn die je ervaart.

Wanneer er vaak en veel aan de tepel getrokken of gezogen wordt, kan er soms vocht uit de tepels komen terwijl de vrouw niet zwanger is of zogende is. Dit kan geen kwaad. De reden is dat door het veelvuldig zuigen aan de tepel een hormoon wordt gemaakt welke de aanmaak van melk bevordert. Soms moeten tepels overigens wel wennen aan het zogen/zuigen en dit kan als pijnlijk ervaren worden.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

borst(en)medisch