Knalrood worden bij voorlezen

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem. Als ik in de klas of met catechisatie o.i.d. iets moet voorlezen (zeker bij lange stukken), word ik heel snel knalrood. Ik krijg het dan loeiheet en begin te zweten... Ik heb dan het gevoel dat iedereen naar me kijkt en me stom vindt. Als ik dan klaar ben met voorlezen is het over. Ik vind dit heel vervelend, ik snap ook niet hoe het komt. Hoe zou dit komen en wat moet ik eraan doen? Mijn vriendin zei: je moet jezelf overwinnen... Dat is natuurlijk zo, maar hoe doe je dat?

Antwoord

Ha vragensteller,

De één heeft hier eerder last van dan de ander. Ik weet dat er vroeger ook bij mij zo'n jongen in de klas zat en ik vond dat heel naar voor hem. Ik kan me dus voorstellen dat je er mee zit. Je vriendin heeft gedeeltelijk gelijk. Alleen is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Je hebt namelijk op één of andere manier vroeger bepaalde emoties niet goed verwerkt. Dit kan heel onbewust gebeurd zijn. Dat heeft verstoringen in het energiesysteem van je lichaam gebracht, waardoor je emoties voelt en blijft voelen over bepaalde gebeurtenissen en situaties. De verstoringen verhinderen dat je de emoties kunt loslaten en dat is het blozen.

Heel simpel gezegd heeft je vriendin wel gelijk. Je mag er zijn zoals je bent, zoals God je heeft gemaakt en wil je dat accepteren. Jij bent zoals je bent en anderen verwachten niet anders van je. Probeer dus jezelf te zijn. Dit kost best enige oefening, en het beste is het als dat zonder kramp gebeurt. Heel veel sterkte er mee. Praat er ook met anderen over. Dat kan al heel wat lucht geven.

Groetjes,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

verlegen