Geen garantie voor terugkerende gevoelens

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Sinds twee weken is mijn verkering na acht maanden van het ene op het andere moment uitgegaan omdat hij opeens “niks meer voelde.” We liepen wel tegen wat dingen aan, maar dit had ik niet zien aankomen. We zouden in therapie gaan omdat we voor onze relatie wilden vechten. Nu loopt hij bij een psycholoog en het is uit. Aan de ene kant zou hij willen dat het goed komt, aan de andere kant weten we niet of zijn gevoel terug komt voor mij. Op dit moment zit hij erg in de knoop en voelt hij niks meer, voor niemand. Hoe moet ik hier mee omgaan??

Ik dacht dat we bestemd waren voor elkaar. Moet ik de deur nog voor hem open houden? Maar ik moet ook door. Ook zitten we in dezelfde vriendengroep, dus we hebben wel wat contact en hij houdt me op de hoogte van de gesprekken bij de psycholoog. Het is heel moeilijk dat je niet weet of het goed komt. En of ik het dan nog wel kan en wil, omdat je er door wel beschadigd bent. Ook twijfelt hij of hij wel van me heeft gehouden, of dat het gewoon lust was. Ik weet ergens wel beter, maar het kwetst wel. En het is heel dubbel al die signalen. Ik weet het gewoon niet meer. Hoe hou ik me staande?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dubbele signalen krijgen is zeker lastig, want je weet nooit waar je nu eigenlijk op moet reageren. Laat staan, dat je goed of gewenst reageert.

Als ik jouw verhaal lees, denk ik dat jij op dit moment voor jezelf moet kiezen. Je vriend wil jou op de hoogte houden van de gesprekken bij de psycholoog, dat is mooi. Maar dat is absoluut géén garantie voor terugkerende gevoelens of voor een herstart (doorstart) van jullie relatie. Ga daar dus ook niet van uit! Voor jezelf kiezen betekent dan ook dat je géén gevoelens moet voeden, maar afstand nemen van deze jongeman. Misschien is vriendschap binnen de vriendengroep mogelijk, maar het wordt niet meer zoals ‘vroeger’. Een nieuw begìn is niet uitgesloten, tenzij jij écht zegt: tot hiertoe en niet verder. Hij -van zijn kant- wil misschien wegen openhouden die voor jou niet begaanbaar zijn. Want, zíjn gevoelens veranderden... en daardóór die van jou ook!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering uit
2 reacties
drernie
Als er na 8 maanden verkering al therapie nodig is vraag ik mij of deze relatie überhaupt levensvatbaar is.
Blond
@drenrie dat ligt eraan denk ik, als de ene niet "gezond" is en er met hulp wel een goede relatie uit te halen viel.. het is toch juist goed om er zo voor te vechten..