Sterke zwangerschapswens

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Hoe vind ik rust in mijn sterke zwangerschapswens? Ik ben er constant mee bezig en enorm down als ik hoor dat iemand zwanger is of als ik weer ongesteld ben. Ik ben nog maar 27, maar erg bang dat het niet gaat lukken...

Antwoord

Beste vraagsteller,

De beste manier om een dringende, maar onvervulde, wens los te laten is áfleiding zoeken. Ik weet het, gemakkelijker gezegd dan gedaan. Edoch, dát is de methode! Je kent toch wel die ‘paarse olifant’? Hoe meer je probeert er níét aan te denken, des te meer je er juist wèl aan denkt! Dus, gemakkelijk of niet: richt je aandacht op andere dingen, andere zaken. Ga een studie doen, een sport beoefenen, een hobby zoeken. Zoiets. Van sterk wensen en blijven tobben word je nu niet en nooit niet zwanger, maar zit je jezelf meer en meer in de weg. Zelfs niet alleen jezelf, maar je partner (en eventuele verdere omgeving) ook!

Om je heen zul je steeds weer met zwangerschap, kinderwens, kinderspulletjes, baby’s en kinderen geconfronteerd worden. Al was het alleen al alle reclame voor babydingen en tv-programma’s over opvoeden. Je kunt je er niet voor afsluiten, als zou je dat misschien wel willen. Dit is de wereld, waar ook jij deel van uit maakt. Wordt niet jaloers (afgunstig, om een Bijbels woord te gebruiken) op aanstaande moeders, maar zoek de zin in je leven in álle andere mensen en dingen om je heen. Er is zóveel moois, echt waar. Moeder worden is prachtig, maar moeder worden is óók ‘levenslange zorg’! Lees het verhaal van Eva maar dat in het Bijbelboek Genesis staat.

Ik neem aan, dat je een partner hebt. Bespreek met hem hoe je sámen je leven zo kunt inrichten, dat je tot een zegen kunt zijn voor de mensen om je heen (inclusief partner c.q. echtgenoot!) in plaats van je te richten op datgene wat je (nu nog) niet hebt.
Enne... àls het niet gaat lukken begint een medisch traject met een bezoekje aan je huisarts. Dat zou een keuze van jullie beiden kunnen zijn. Een zware weg, zo’n traject -zónder ‘garantie’- maar niettemin een wég. Die je sámen gaat. Met je partner én met God. Want ja, bidden om een mogelijke zwangerschap mag natuurlijk alle dagen. In de wetenschap, dat God gééft. Op Zijn manier en op Zijn tijd.

Ik wens je alle goeds toe!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

kinderwens