De Heere niet mogen aanspreken met Vader

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ben een Pabo-student. Tijdens mijn stage begon ik het gebed met “Vader in de hemel...” en bad ik toen verder. De leraar in de klas vertelde me toen dat ik niet het woord “Vader” in mijn gebed mocht gebruiken omdat je niet wist of alle kinderen bekeerd waren en je dan ook niet kan zeggen/bidden dat God je Vader is. Ik vraag me dus af of je de Heere mag aanspreken met “Vader”, ook al ben je onbekeerd (of als je voor een groep staat waarvan je het niet weet). En hoe staat dit dan weer in verhouding met het “Onze Vader”, wat een gebed uit de Bijbel is?

Antwoord

Iemand die dit beweert is er ongetwijfeld ook op tegen dat kinderen worden gedoopt in de naam van de Vader. God is immers niet de Vader van onbekeerde kinderen... Gelukkig spreekt de Verbondsgod Zelf een andere taal. Zie verder deze artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/15508/het-onze-vader-bidden

www.refoweb.nl/vragenrubriek/2965/onze-vader-1-

www.refoweb.nl/vragenrubriek/15462/hardop-bidden

www.refoweb.nl/vragenrubriek/24018/onbekeerd-god-als-vader-aanroepen