Lichamelijk onderzoek van seksuoloog

C. den Hamer / 3 reacties

Vraag

Is het gebruikelijk dat een seksuoloog lichamelijk onderzoek doet om iemand hieraan te laten ‘wennen’, zodat -mocht het in de toekomst medisch noodzakelijk zijn onderzoek te doen, bijvoorbeeld vanwege zwangerschap of gynaecologische problematiek- iemand daar dan minder angstig voor is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vraag is mij duidelijk die gesteld wordt. Over het beantwoorden ervan kan ik kort en helder zijn. Er zijn grofweg twee categorieën seksuologen te onderscheiden. Seksuologen die academisch een medische basisopleiding hebben en seksuologen die  academisch psychologisch geschoold zijn. Daarbij doel ik op seksuologen die officieel NVVS  geregistreerd zijn en ook als zodanig werkzaam.

Ik kan mij niet voorstellen dat een geregistreerd seksuoloog, om alvast te laten wennen aan mogelijke toekomstig gynaecologisch onderzoek, lichamelijk onderzoek gaat doen. Een dergelijk voorstel aan de patiënt bevreemdt mij zeer en dan druk ik mij zacht uit. Lichamelijk onderzoek vindt pas plaats als hiervoor binnen de probleeminventarisatie een aanwijsbare noodzaak aanwezig is en dat altijd uitgevoerd door een geregistreerd arts. Een seksuoloog met een psychologische achtergrond dient zich te beperken tot uitsluitend gesprekscontact en als deze vaststelt dat medisch onderzoek wenselijk is, wordt lichamelijk onderzoek uitgevoerd door een  (huis)arts/gynaecoloog/uroloog.

Als er sprake is van angst voor lichamelijk onderzoek en ook nodig is om dat uit te voeren, kan er altijd verwezen worden naar een angstpoli van een ziekenhuis. Deze zijn gespecialiseerd om dergelijke problematiek zorgvuldig aan te pakken en te begeleiden.

Mocht het zo zijn dat u zelf een dergelijk voorstel hebben gehad, zoals hierboven beschreven, is het onderzoek waardig om te zien of hiermee niet een grens wordt overschreden. Nu weet ik niet precies in welke context de vraag gezien moet worden, maar als u een dergelijk voorstel hebt gehad kunt u altijd contact opnemen met de  Nederlandse Vereniging Voor Seksuologie om dit aan hen voor te leggen. Zij zullen dan met u zorgvuldig doornemen of er grenzen overschreden zijn in het aanbod of zelfs het uitgevoerde onderzoek.

Ik raad u dan ook aan altijd een NVVS-geregistreerd seksuoloog op te zoeken voor hulpverlening bij seksuele problematiek in de wetenschap dat de registratie  bij de NVVS duidelijke regelgeving biedt in het respectvol en professioneel omgaan binnen de geboden hulpverlening.

Hartelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut- BIG/Seksuoloog NVVS-SH

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

3 reacties
3parels
Het ligt er wel aan welk seksueel probleem je hebt... als je vaginistisch bent kunnen deze oefeningen wel helpen bij het oplossen van het probleem. Wel zal de cliënt het dan vaak zelf doen.
Samanthi
@3parels
Geloof er maar niets van.
Evalize
Kleine aanvulling: de seksuoloog die ook arts is (hierboven genoemd de seksuoloog met de medische opleiding) zal dit onderzoek wel degelijk aanbieden. Dat wordt gedaan omdat er dan medische oorzaken kunnen worden uitgesloten maar ook zodat de vrouw samen met de (meestal vrouwelijke) arts goed kan definiëren waar zij pijn voelt bijvoorbeeld. Ook wordt er dan uitgelegd wat de vrouw ziet als zij met de handspiegel meekijkt. Sommige vrouwen denken bijvoorbeeld dat zij 'er gek uitzien van onderen' en dan kan de arts uitleggen dat dit normaal is.
Uiteraard wordt het alleen aangeboden en niet verplicht, nee=nee natuurlijk. Uit ervaring (met de witte jas aan) weet ik dat het vrouwen kan helpen.
Zoals de antwoord schrijver al noemt: een psycholoog die seksuoloog is mag dit niet eens aanbieden, dat zou grensoverschrijdend zijn!