Onderzoek de schriften

Dr. C. A. van der Sluijs / 2 reacties

Vraag

"Onderzoek de schriften" was de oproep in een via internet beluisterde preek op Tweede Paasdag. Jezus zei tegen de leidslieden van het volk: "Gij onderzoekt de schriften, ja gij onderzoekt de schriften. Kan dat ook van ons gezegd worden? De dominee adviseerde om minimaal een half uur per dag intensief met de Bijbel bezig te zijn. Mijn vraag is nu: hoe kun je dat het beste doen? Alleen lezen werkt niet altijd. We hebben vaak een uitlegger nodig. Een goed boek lezen is wat anders dan de Schrift onderzoeken. Heeft u tips om op een goede manier de Schrift te onderzoeken? Misschien ook maar meteen de vraag: de gemeente van Berea onderzocht of hetgeen gepredikt was, ook was naar de Schriften. Hoe kunnen we dat het beste onderzoeken? Want ook voor ons geldt dan de opdracht om dat niet na te laten. Ik zit onder een prediking waarin de gezelschapstheologie een grote plaats in neemt. Hoe kan ik onderzoeken of allerlei uitspraken uit het gezelschapsleven wel zijn naar de Schrift?

Antwoord

Ik ben altijd bang voor een zeker methodisme in deze. Al kunnen wij niet zonder vormen en methoden. Maar ze mogen nooit ons leven gaan beheersen. Anders gaan we via de dood het leven onderzoeken. De Bijbel is niet zo maar een ‘studie-object’ wat je intensief moet en kunt lezen. Het is van het hoogste belang dat de Bijbel eerst ons gaat lezen. Met andere woorden: dat God Zijn Woord tot ons richt. Daardoor worden wij genoodzaakt dit Woord te gaan beantwoorden. Let op het woordje “nood” in “genoodzaakt worden”. Dat maak je niet, en dat organiseer je niet. Laat staan dat we dit zouden willen van nature. Daarmee zitten we eigenlijk in een impasse. Inderdaad, mochten we dat maar eens (meer) inzien in kerkelijk en gereformeerd Nederland. We hebben het langzamerhand gemaakt en daarom maken we er niks meer van. Of we maken er wat van.

Ondertussen komt tot ons de oproep: “Onderzoek de Schriften, want die zijn het die van Mij getuigen” (Joh. 5:39). Niet als een wet, maar als Evangelie. We mógen dit nota bene doen. Opdat we zouden leven. En om in leven te blijven.

Het is goed om dan iedere dag een zeker tijdschema aan te houden, afhankelijk van je werk, je fysieke gesteldheid en je karakter (vgl. Martin Lloyd-Jones). Een eenvoudige Bijbelcommentaar of een goed dagboekje kan je van dienst zijn.

Wat je tweede vraag betreft, deze hangt uiteraard samen met de eerste. Kennis van Reformatie en Nadere Reformatie kan je helpen. Maar dan niet van de kant in de sloot. Want velen werden waanwijzen. Vooral onder de theologen. Maar ook onder eenvoudige (wat heet?) gemeenteleden. Opnieuw geldt: niet zonder nieuw hart! Anders krijg je alleen maar gezeur en een nog grotere verwarring.

Ik wil je er op wijzen dat uitspraken uit het gezelschapsleven vaak een stuk diepe geestelijke wijsheid bevatten. Zonder beleving verworden ze helaas tot dode fossielen. Wanneer ze als zodanig worden gepresenteerd, hoed je dan. Ze suggereren een opmaat te zijn naar het nieuwe leven, maar zijn slechts namaak. En blijven als zodanig ver onder de maat. Sterker: staan het geestelijke leven in de weg. Ook hier verwordt het beste tot het slechtste. Deze uitspraken worden vaak gehanteerd door dominees bij gebrek aan leven. Wat je moet doen? Niets! God betere het. En als het je gegeven wordt, bid dan: “Gun leven aan mijn (en zijn) ziel, dan looft mijn (en zijn) mond Uw trouwe hulp, stuur mij ( en hem) in rechte sporen (Ps. 118:88)”.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

bijbellezengezelschapsleven
2 reacties
Arco
Hier wat tips:
- Gebruik meerdere vertalingen, zoals te raadplegen op: http://www.biblija.net/;
- Je kan de grondtalen eenvoudig raadplegen via http://www.blueletterbible.org/ (Engels);
- Gebruik Bijbelsoftware zoals http://www.e-sword.net/ (dit kan je ook in het Nederlands zetten);
- Bij de Statenvertaling en de Herziene Statenvertaling staan diverse tekstverwijzingen, lees die eens;
- Lees meer dan het tekstgedeelte dat je beoogd, want de Bijbel is m.u.v. de Psalmen niet in hoofdstukken en perikopen geschreven;

Maar het allerbelangrijkste is: biddend Bijbellezen.
jootje
Schreew om Leven heeft een goed bijbelleesrooster, http://www.schreeuwomleven.nl/bijbelleesplan/bijbelleesrooster_2005.pdf
en Mc cheyne heeft er ook een gemaakt. http://cchmb.org/content/plugins/mcheyne-reading-plan/calendar.pdf

De bijbel lezen met kanttekening of andere vertaling ernaast.
En inderdaad biddend bijbellezen.
Succes verzekerd!