Encyclopedie vanuit een christelijke visie

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Is er iemand bekend met een mooie encyclopedie over allerlei onderwerpen, mag ook een jeugdversie zijn die niet de evolutietheorie als basis heeft maar vanuit een christelijke visie is geschreven. Dus bijvoorbeeld als er uitleg staat over bestaan van aarde e.d. dat er dan niet staat miljoenen jaren geleden... etc. Lijkt me erg fijn voor ons en met name onze kinderen om dit in onze kast te hebben.

Antwoord

3 reacties
refoweb
Reactie van vraagsteller:

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Indien ik het goed begrijp zie ik alleen maar encyclopedia met christelijke onderwerpen. Dit bedoelde ik eerlijk gezegd niet. Ik bedoelde eigenlijk een algemene encyclopedie waarin je allerlei informatie kunt vinden. Bijvoorbeeld over tijgers maar ook over iets medisch bijvoorbeeld of over iets in de natuur. Maar dan vanuit christelijke visie en niet vanuit de evolutietheorie. Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Antwoord:

Naar wij weten bestaat zo’n encyclopedie niet (meer) in het Nederlands taalgebied. De Winkler Prins heeft christelijke wortels, dus in de eerste edities zou het creationisme als uitgangspunt genomen kunnen zijn. Maar gezien de ouderdom zal dit naslagwerk op veel punten achterhaald zijn. U zou zelf nog eens kunnen informeren bij Kok Kampen waar de christelijke encyclopedie vandaan komt.
mortlach
Of gewoon een 'normale' encyclopedie kopen en dan zelf met de zwarte blockout stift aan de slag gaan :-)
John61
Onze ouders kochten voor ons ook een encyclopedie, een algemene, waarin alle visies op het ontstaan van het heelal en het leven stonden (een goede encyclopedie sluit geen enkele visie uit). Daar kon thuis in alle openheid over gepraat worden. Onderzoek alles en behoud het goede was het motto van mijn vader. Ben er nog steeds blij mee dat mijn keuzes niet door mijn ouders gedicteerd zijn (al hebben ze er wel invloed op gehad).