Vriend kan niet luisteren

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend en ik hebben inmiddels ruim twee jaar een relatie. Wij hebben heel snel verkering gekregen nadat we elkaar leerden kennen. Door heel onze relatie heen heb ik al moeite gehad met het feit dat mijn vriend niet zo goed kan luisteren en erg op zichzelf gericht is. Doordat hij mij niet aanvoelt en mijn adviezen niet opvolgt, ga ik twijfelen aan mijn liefde voor hem. Mijn adviezen zijn vaak waarheid, blijkt achteraf en soms volgt hij dan ook een advies van mij op. Echter, blijkt het dan vaak niet precies te kloppen, dan krijg ik de schuld.

Daarnaast betrekt hij mij ook niet bij relatief belangrijke beslissingen en moet ik zelf zeggen wat ik ergens van vind. Maar dan luistert hij ook niet. Het lijkt wel of dingen niet bij hem doordringen en dat kan erg frustrerend zijn. Kan iemand mij een vakkundig advies geven over hoe ik hiermee moet omgaan en wat ik kan doen? Het maakt mij namelijk een beetje moedeloos en het slurpt af en toe energie.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vraag je inderdaad af of je met deze jongen je leven wilt delen... niet omdat hij jouw adviezen niet opvolgt, maar omdat het de vraag is wat jullie bindt! Wat betekenen liefde, liefhebben, geven en ontvangen voor jou? Voor jullie? Zolang het moeilijk is om sámen ergens uit te komen is het de vraag wie er verantwoordelijk ís in bepaalde situaties en/of wie de verantwoordelijkheid naar zich toetrekt (néémt). Het gaat er niet om dat je je partner verándert, maar dat je sámen leert leven. Stel je eens voor hoe het zou zijn tussen jullie over 20, 30 of 40 jaar, als je er nu (na twee jaar) al moedeloos van wordt!

Jouw brief lezende bekruipt mij het gevoel, dat jij nogal dominant aanwezig bent met adviezen. Mogelijk ook met initiatieven. Of ze goed of niet goed zijn, laat ik in het midden. Dat is niet zo belangrijk in eerste instantie. Het lijkt fijn als je ‘gelijk’ hebt: dan kun jíj zeggen “zie je wel?” Helaas is dat een dodelijke reactie in de communicatie! Heb jij het niet bij het rechte eind gehad, dan zal je vriend de ‘schuld’ bij jou leggen, zoals je het ook schrijft. Ook niet goed te praten, want hij voelt en/of gedraagt zich als slachtoffer. Tja, dan ontstaat er toch een soort van machtsstrijd. Ofwel een óngelijke relatie, terwijl het in de liefde tussen twee mensen nu juist over gelijkwaardigheid gaat. Bedenk, dat je geen raadgever bent, maar pártner!

Confronterend misschien, maar kijk kritisch naar je eigen inbreng in de relatie. Wees open en eerlijk naar jezelf, dat is het enige advies dat ik je geven kan!

Schrijf me nog maar eens,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkering
1 reactie
ElisabethdeValk
Ik denk inderdaad dat jouw vriend teveel op zichzelf gericht is en jij misschien op je eigen gelijk. Volgens mij gaat dit zo niet werken. Als je nu al het gevoel hebt, dat je niet gehoord en gezien wordt, dan ben ik bang dat er geen toekomst is voor jullie samen... Het huwelijk is niet de oplossing van alle problemen, maar het begin van een heel leven samen!