Leraar zegt dat ik dom ben

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Wat moet je doen als een leraar op school tegen je zegt dat je dom bent? Eigenlijk zou ik willen zeggen dat je daarmee iemand kwetst. Maar dat heb ik niet gedaan omdat ik niet brutaal wil zijn. Hoe kun je dan wel het best reageren?

Antwoord

Beste vragensteller/ster,

Toch denk ik dat openheid het beste is. Belangrijk hierbij is het goede moment te kiezen. Direct na zo'n uitspraak zou ik niet reageren, maar bijvoorbeeld wel na de les. Ook kun je proberen een afspraak met deze docent te maken om je vraag bij hem neer te leggen. Durf je je gevoelens bloot te geven? Dan kun je gewoon zeggen dat die uitspraak je geraakt heeft. In de zin van: "Meneer, weet u dat u mij zeer gedaan hebt?" Blijf vooral beleefd en kies een goed moment.

Persoonlijk vind ik dat zo'n uitspraak niet kan. Je doet als mens wel domme dingen, maar om je op deze manier in de hoek te gooien, is ongepast en onchristelijk. Sterkte en probeer het maar. Ik ben benieuwd naar het verloop.

Groetjes, J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

leraarscheldenschool