Werken op de nieuwe aarde

Ds. P.D.J. Buijs / 1 reactie

Vraag

Ik heb samen met een vriendin over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde gesproken. Wij vroegen ons af of er ook gewerkt wordt in de hemel bij God en straks op de nieuwe aarde, omdat Adam in het paradijs ook voor de dieren moest zorgen. We kunnen hier ons moeilijk iets bij voorstellen. Dit hoeft ook niet, want God gaat ons verstand te boven, maar we zijn hier wel nieuwsgierig naar!

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezer(es),

Als het gaat over het hoe en wat van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, zullen we aan de ene kant terughoudend moeten zijn. Er is veel wat ons nog niet geopenbaard is. Het belangrijkste is ook niet of we er alles van weten, maar of we er kómen. Dat kan alleen als we hier door het geloof verbonden werden aan de Heere Jezus. Ben je dat? Is het goed tussen de Heere en je hart? Als dat zo is, ben je door genade een kind van God.

De apostel Johannes zegt: “Geliefden, nu zijn wij kinderen van God en het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen.” Met andere woorden: het precieze weten we nog niet van de toekomst. “Maar”, zo gaat hij verder, “wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden (dus: als Jezus op de wolken van de hemel verschenen zal zijn), wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is” (1 Joh. 3:2 en 3).

En dan? Dan komen Gods kinderen weer met beide benen op de aarde te staan. Met eerbied gesproken: de hemel is een tussenfase voor de ziel van de gelovigen. Maar als de Heere Jezus terugkomt, worden ziel en lichaam verenigd, om als een compleet nieuw mens een plaats te krijgen op de nieuwe aarde. En dat is inderdaad een concrete áárde: met bloemen en dieren, enzovoort. En dan is het zeker waar: ‘k Zal eeuwig zingen van Gods goedertierenheen. Wie komt ooit uitgejubeld over het Lam Dat de zonden van de Zijnen heeft weggedragen?

Maar leven op de nieuwe aarde is niet een ‘zalig nietsdoen’. Dat is een karikatuur die helaas nogal eens geschetst wordt. Gods kinderen zullen met Christus als koningen regeren over de aarde en tegelijk priesterlijk bezig zijn (0penbaring 5:10). En is de lofzang zoals die steeds in het boek Openbaring klinkt niet de diepste vervulling van de profetische taak van een christen: God grootmaken? Zo is er alle reden om aan te nemen dat christenen hun oorspronkelijke ‘ambt’ van profeet, priester en koning zullen uitoefenen op de nieuwe aarde. Maar dan volmaakt! Hoe dat precies zal zijn? Daar moeten we maar niet over speculeren. Het zal heerlijker zijn dan ooit iemand op deze aarde zou kunnen bedenken. Vergelijk het met een cadeau: op de verpakking staat een foto of een plaatje, en dat geeft een indruk van wat erin zit. Maar de werkelijkheid zelf is natuurlijk veel mooier dan het plaatje.

Laten we vóór alles zoeken in Christus geborgen te zijn. Om van daaruit regelmatig het toekomstige leven te overdenken (woorden van Calvijn).

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Nieuwe hemel en aarde
1 reactie
Sammie2016
De planeet aarde zal er eeuwig zijn Én de aarde zal bewoond zijn.
Dat staat in Jesaja 45:18 ...
Want dit zegt Jahweh, de Schepper van de hemel, de ware God, degene die de aarde heeft gevormd, haar Maker die haar stevig heeft gefundeerd, die haar niet voor niets heeft geschapen, maar haar gemaakt heeft om bewoond te worden: ‘Ik ben Jahweh, en er is niemand anders.

Psalm 37 spreekt daarover ...
(verzen 27, 29)Vermijd het slechte en doe wat goed is,
dan zul je eeuwig op aarde wonen.
29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten
en ze zullen er eeuwig leven.

En ja natuurlijk is er genoeg werk te doen maar nu wel voldoeningschenkend, opbouwend en inspirerend, lees Jesaja 65:21-23 maar ...
Ze zullen huizen bouwen en erin wonen,
ze zullen wijngaarden planten en de vruchten ervan eten.
22 Wat ze bouwen zal niet door iemand anders worden bewoond.
Wat ze planten zal niet door anderen worden gegeten.
Want de dagen van mijn volk zullen zijn als de dagen van een boom
en mijn uitverkorenen zullen volop genieten van het werk van hun handen.
23 Ze zullen niet voor niets zwoegen

De toekomst ziet er meer dan rooskleurig uit voor de gezegenden van Jahweh.