Naar andere kerk en geweigerd aan het Avondmaal

Ds. B.M. Meuleman / 3 reacties

Vraag

Mag je aan het avondmaal worden geweigerd als je bekend hebt gemaakt, om aan het einde van het seizoen je werk als jeugdleider meer te leggen, omdat je naar een andere kerk gaat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Globaal gesteld kan iemand alleen dan aan het Heilig Avondmaal worden geweigerd, wanneer er gegronde bezwaren zijn tegen diens leer en leven. Het feit dat je je werk als jeugdleider neerlegt valt daar niet onder. Het feit dat je naar een andere kerk gaat roept de vraag op of dit te maken heeft met hetgeen je belijdt en of dit op sommige punten wellicht tegen Gods Woord en de gereformeerde belijdenis indruist. Een eerlijk en open gesprek met de kerkenraad lijkt me daarom verstandig en noodzakelijk, in zoverre dit nog niet heeft plaatsgevonden.

Ds. B. M. Meuleman

Ds. B.M. Meuleman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Hoogeveen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

censura morum
3 reacties
Lecram
Wellicht is het hoogtijd om naar die andere kerk te gaan. Als men zo met leden omgaat, dan staan ze boven de oproep van Jezus om met Hem het avondmaal te houden. In het avondmaalsformulier staat duidelijk wie van het avondmaal geweerd worden. Dat is gebaseerd op de bijbel, en de bijbel alleen. Niet op basis van andere menselijke instellinge, boeken of geschriften.
Prisma23
Prima tip van Lecram,
Direct naar die andere kerk gaan. Dan bestaat het probleem niet meer dus hoeft het ook niet te worden opgelost.
erishoop
In het geval je vanwege een verhuizing of huwelijk naar een andere kerkelijke gemeente of ander kerkverband ga is dat de reden van vertrek, en is het niet om wille van de geloofsleer / belijdenis die de huidige gemeente nastreeft en belijdt.

In het geval je dus vertrek vanwege een verhuizing of vanwege een huwelijk is er dus geen reden om te weigeren, en is het zelfs ongepast.

In het geval je vertrek omdat je niet volledig achter de geloofsleer / belijdenis oftewel geloofsvisie van de huidige gemeente of kerkverband sta en je om die reden wil vertrekken kan er een reden zijn om te weigeren want deelname aan het H.A. betekend in een aantal kerkverbanden ook een bevestiging van je geloofsbelijdenis waarin je bevestig dat je ten volle achter de leer sta die je plaatselijke gemeente belijdt als de geloofsleer.

De visie van enkele kerkverbanden is dat op het moment dat je aankondig te vertrekken om wille van de laatste redenen die ik aangeef, je bevestig dat waar je lid ben het niet goed genoeg is, dus kun je geen belijdenis doen door aan de tafel te gaan want je kerk met onvrede in je hart ( niet in je ziel, je kun gegronde redenen hebben om te vertrekken en er al berusting in hebben ) in de gemeente en schijnheilige en achterbakse praktijken dienen geweerd te worden, want zij zijn niet tot stichting.
Mijn advies is dan dat het beter is om niet aan te gaan en direct te vertrekken zoals andere aangeven, want op het moment dat ze je gaan weigeren zijn ze je liever kwijt dan rijk

(P.S.overigens ben ik het niet 100% eens met de visie van de enkele kerkverbanden, daarom geef ik aan om maar te vertrekken )