Verlangen naar vierde kindje

Ds. A.L. van Zwet / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jonge moeder van drie kinderen. Inmiddels is de jongste bijna vier en zal straks, net als de andere twee, ook naar school gaan. Het verlangen naar een vierde kindje is bij mij met de dag aan het groeien. Ik moet mijn best doen om er niet continue mee bezig te zijn. Ik vraag er ook veel om in het gebed. Mijn vraag is: mag ik hier wel zo om bidden? Ik heb tenslotte al drie gezonde kinderen. Moet ik gewoon tevreden zijn met wat ik heb of mag ik dit verlangen wel hebben?

Antwoord

Er mag verlangen zijn naar kinderen en kinderen mogen in elke tijd geboren worden. We komen dat tegen in de Bijbel. In Egypte werden kinderen geboren, al waren de omstandigheden heel zwaar. In de tijd van de Richteren bad Hannah om een kind.

Het is wel goed om af te vragen wat de achtergrond van dit verlangen is. Het gaat er ten diepste niet om dat wij kinderen kringen voor onszelf. Kinderen zijn een erfdeel des Heeren, d.w.z. zij komen aan de HEERE toe. Zij zijn bestemd voor Hem en voor Zijn koninkrijk.  Het kan niet zo zijn dat wij met het bidden om een kind  aan bepaalde verwachtingen van anderen of van onszelf moeten voldoen.

Het is lastig om in het algemeen een duidelijk pastoraal advies in te geven. Er zijn zeker hoofdlijnen in de Bijbel (scheppingsopdracht, verbond van God), maar er zijn ook persoonlijke omstandigheden die meetellen. In de relatie van man en vrouw gaat het niet  alleen om ‘bekennen’ maar ook om ‘kennen’. In welke mate kennen man en vrouw elkaar in het huwelijk en delen ze o.a. het verlangen naar kinderen? Het is in ieder geval mooi om te lezen dat een kind gewenst en welkom is. Wanneer de Heere, Die de Bron van alle leven is, dit verlangen vervult zal Hij de eer krijgen.

Ds. A. L. van Zwet

Lees meer artikelen over:

kinderwens
1 reactie
Race406
Mooie regel in het antwoord die de vraagstelster zich ter harte moet nemen: het gaat niet alleen om "bekennen" maar ook om kennen.
Ik lees in de vraag wat zij wil. Maar wat wil haar man, hoe staat hij hierin? Kan een vierde kind financieel gezien? Kan een vierde kind psychisch gezien? Het "vermenigvuldigen en de aarde bevolken" is nu wel een iets andere opdracht dan in het begin van deze schepping.
Afgezien van het feit dat het verlangen van de vraagstelster op zich niet verkeerd is, mits met de juiste motieven gesteld, zoals de dominee ook al aangaf.
Ik moet bij deze vraag eigenlijk aan 2 teksten denken: 1 Petrus 5 vers 8 en Hebreeën 13 vers 5: nuchter en waakzaam zijn, en tevreden zijn met dat wat je hebt.
Overigens krijg je in Lukas 14 vers 28 van Jezus Zelf nog een goede raad: eerst goed nadenken voordat je wat doet.