Op zoek naar God

J.W.N. van Dooijeweert / 1 reactie

Vraag

Ik ben opgevoed in een liefdevol (niet-christelijk) gezin, maar via mijn ex-vriend (en zijn familie) wel over het geloof gehoord en af en toe mee gegaan naar de kerk. Ik vond dit op zich wel fijn, maar heb er ook nare dingen gezien zoals bevrijdingspastoraat etc. Het geloof was niet een persoonlijk iets voor mij. Toen onze relatie uit ging heb ik eigenlijk nooit meer naar het geloof omgekeken en eigenlijk ook geleefd zoals ik dat wilde.

Maar ik kwam er achter dat mij dat niet gelukkig maakte. Ik kwam in een dip terecht en vroeg mij heel erg af wat het doel van dit leven nou eigenlijk was. Waarom weet ik niet, maar ik kocht een Bijbel, heel veel boeken en begon aan een cursus op zoek naar God, omdat ik God ook graag als mijn persoonlijke God wil zien, maar ik vind het nog steeds een lastige zoektocht. Ik ben meer en meer over het geloof te weten gekomen, maar om vol overtuiging te zeggen, ik heb Hem gevonden... nee! Maar om te zeggen God bestaat niet, dat dan ook weer niet!

Het is nu wel zo dat ik het niet los kan laten. Ik weet soms gewoon niet waar ik het moet zoeken. Word dan super onrustig en bang en denk dan als het zo doorgaat dan draai ik een keer door. Dat is wel het laatste wat ik wil! Mijn hoofd neemt dan een loopje met me. Ik heb wel wat dingen/eigenschappen die misschien moeilijk helpen hierin: een echte (door)denker, een control freak, een gevoelsmens (een bepaald gevoel willen ervaren), wantrouwig en die nare gebeurtenis vanuit de kerk die me angstig maakt. Hopelijk kunt u mij verder helpen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat heerlijk om dat te kunnen schrijven: “Opgevoed in een liefdevol gezin”. Daar heeft onze goede God al voor gezorgd. Het geeft je een stuk ‘body’ in de opgroei, maar ook een flinke steun in je hele leven.

Een vriend! Dat bracht verandering. Ik kan me voorstellen dat wel eens heel moeilijk was, maar je ging toch af en toe mee naar de kerk. Wat een gedoe allemaal en dan nog van die nare dingen waarvan je eigenlijk niks begreep. Zullen we dat stukje maar even laten liggen? Daar kom je op dit moment toch niet mee verder.

De relatie raakte uit en je kon weer terug in je vroegere leven. Weg herinneringen aan geloof en kerk. Weg nare gedachten. Maar je werd niet gelukkig. Ja, en dan kun je het op je vingers uitrekenen, het gaat niet goed. Een diepe dip. Wat moet ik met mijn leven? Wat is het doel er van?

Ik verwonder me over wat er toen gebeurde. Je kocht een Bijbel. Dat is niet zo heel gewoon. De meeste mensen gaan in een dip hulp zoeken bij weet ik waar allemaal. Waarom kocht je een Bijbel en allerlei boeken? Er is iets blijven hangen van het weinige kerkbezoek. Je begon aan een cursus “Op zoek naar God”.  Maar weet je, er gebeurde heel veel meer waar jij helemaal geen erg in had en misschien nog niet. Zal ik het uit de Bijbel hier neer leggen: “Zie IK sta aan de deur en IK klop”  (Openbaring 3:20a). Staat in een heel verband, maar dit gebeurde bij jou. En dat gebeurt nog. Weet je, de Heiland, Jezus klopt aan de deur van je hart. Hij wil binnen gelaten worden. Hij wil je persoonlijke Leidsman zijn. Je Verlosser, je Zaligmaker. Denk daar eens even over na: Hij, Jezus, zoekt jou! Dat is nog veel meer als dat jij Hem zoekt.

Je bent stapje voor stapje meer over het geloof te weten gekomen, maar je hebt het nog niet gevonden. Wegdoen gaat ook niet... Loslaten wil ik het niet. Wat nu? Je zegt: “Ik weet soms gewoon niet waar ik het moet zoeken.” Dan slaat de onrust toe, begrijp ik. Je mist het fundament nog.

We gaan even samen op pad:

-Bang zijn is niet nodig! God zoekt je, Hij verandert dat niet zomaar van de ene dag op de andere hoor;
-Een keer doordraaien hoeft echt niet te gebeuren. Er is genoeg sturing te vinden in het Woord van God, maar je moet het wel op de juiste plaats zoeken en er de goede uitleg aan geven. Dat is vaak het probleem als we verschillende boeken er bij gaan kopen;
-Een lastige zoektocht is het zeker. Maar geef je over aan de Heere God. Lees luisterend in de Bijbel. Lees een hele paragraaf (een gedeelte van een hoofdstuk) ineens door. Lees het dan nog een keer en ga daarna vers voor vers nadenken en vragen stellen;
-Laat alle boeken die je gekocht hebt eens even gewoon dicht. Al die eigenschappen die je van jezelf opnoemt zijn heel goed om de Bijbel te doorzoeken. Jij zult niet zo snel een blindelings volger van een sekte worden. En dat is een groot voordeel in je leven.

Het verder helpen is zo via een vragenrubriek best wel moeilijk. Ik doe dat altijd liever met een kopje koffie of thee, gewoon aan de keukentafel. Misschien stel je dat op prijs? Mijn vrouw zet een lekker bakje hoor. Op die manier kun je ook gemakkelijker op een Bijbelgedeelte ingaan en kijken wat de boodschap voor mij en nu is.

Als je wilt weten wie wij zijn kijk je maar even op www.evangelist-van-dooijeweert.com
We willen je graag helpen om in de Bijbel thuis te raken, maar ook om wat meer van God en van Jezus aan de weet te komen.

Hartelijke groeten
Evangelist Jan van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

God zoeken
1 reactie
NB
Beste Evangelist Jan van Dooijeweert,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Doet mij goed en ik ga er mee aan de slag.

En een kopje thee houd ik in gedachten.
Erg aardig van u! Ik zal een kijkje op uw site nemen.