Stiefmoeder zoekt contact

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Ik ben 31 jaar en stiefmoeder van 2 kinderen. Samen met mijn man hebben we nog twee kinderen gekregen. De kinderen van mijn man wonen bij ons. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit ook hebben. Ik wil heel graag contact met stiefmoeders die in hetzelfde schuitje zitten. Zijn die er? Wie weet kunnen we elkaar bemoedigen en ons verhaal kwijt om herkenning te vinden.

Antwoord

Onder de tag 'Stiefouder' staan diverse vragen en antwoorden van mensen die in een zelfde situatie zitten.

Stiefmoeders die contact met je willen opnemen, kunnen hieronder bij de reacties hun gegevens achterlaten.

6 reacties
Naturel
Waarom toch altijd die term "stiefmoeder" ik vind dat zo onaardig klinken.. is bonusmoeder niet een wat betere benaming?
Boanerges
@ Naturel: omdat dat suggereert dat er dan ook “malusmoeders” zouden zijn.
bootje
Ik krijg eerder jeuk van de term bonusmoeder.... ik als ’bonuskind’ kind krijg dan het gevoel dat ik heel blij moet zijn met mijn ‘bonusvader, bonusmoeder, meerdere bonuszusjes en bonusbroer...’ en omgedraaid hetzelfde. Nee dankje! Ik zie de gehele situatie zelfs na meer dan 10 jaar niet als een bonus.
Misschien is mijn reactie kort door de bocht, maar het irriteert me dat blijkbaar een vreemde ook al een mening deelt over het begrip ‘stief’. Vaak zijn er in deze situaties al gevraagde of ongevraagde verwachtingspatronen in zulke gezinssituaties. Als iemand mij dan zegt dat ‘bonus’ toch veel leuker klinkt denk ik ‘ja tis echt een winstpakker’...

Succes stiefmoeder met de zoektocht naar contacten! Ik kan me voorstellen dat je hier met andere ervaringsdeskundige over wil praten.
Naturel
Volgens de van Dale betekent stiefmoederlijk "liefdeloos" (!). Verder is dit denk ik een leuk stukje om eens door te lezen
https://www.taalvoutjes.nl/woordweetje-stiefmoeder
bootje
Klopt. Maar daar hebben we het nu niet over. Er stelt een stiefmoeder een vraag en geen persoon die zich stiefmoederlijk behandeld voelt.

En dat stukje ken ik.
JannigjeM
Beste vraagstelster.
Onze situatie is niet helemaal hetzelfde, ik ben nl. veel ouder dan jij, maar ken de stief-situatie wel door en door uit eigen ervaring.
Via Refoweb mag je mijn mailadres vragen.
En @bootje, ik krijg de indruk dat er bij jou ook wel wat pijn zit.
Ook met jou zou ik graag van gedachten wisselen. Ik hoop jullie beiden te horen.