(Te)veel lust

Ds. P. van der Kraan / 2 reacties

Vraag

Met enige schaamte stellen wij deze vraag, maar toch zoeken we naar een antwoord. Mijn man en ik zijn gelukkig getrouwd en hebben vier kinderen. Ook ons seksleven is altijd in goede harmonie geweest (en is dat nu nog steeds). Toch twijfel ik soms of de manier waarop wij vrijen wel is zoals God het bedoeld heeft. Mijn man vindt het mooi als ik me ‘sexy’ voor hem kleed tijdens de seks. Het hoeft van mij niet per se, maar ik vind het geen probleem en vind het leuk als hij zo van mij geniet.

Ook hebben we vaak de rolverdeling dat mijn man figuurlijk boven mij staat. Hij beslist als het ware wat er gebeurt, hij heeft de leiding. Ook dit vind ik overigens prima, maar toch (en nu kom ik bij mijn vraag), spreekt mijn geweten vaak: “Dit is niet zoals God het bedoeld heeft. Dit is teveel lust! Hier ‘spreekt’ de onderlinge liefde te weinig.” Zijn we fout bezig op deze manier? Lichamelijk genieten we hier beiden van, maar als we dit achteraf verstandelijk ‘evalueren’ slaat de twijfel toe.

Antwoord

Het enige wat ik dit paar zou willen voorhouden is: 1 Kor. 10 vers 31: Of je eet of drinkt of iets anders doet, doe het alles tot eer van God. En de eer van God is gegeven met gehoorzaamheid aan het dubbelgebod van de liefde, dat voldoende garantie biedt om niet eigen lusten te laten prevaleren.

Vriendelijke groet,
Ds. P. van der Kraan

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
2 reacties
AGB
Het enige juiste antwoord.
Dat we gaan leren liefhebben, God boven alles en onze naaste als onszelf. Dan gaan we er zelf tussenuit en hebben we geen moeite met de gesproken woorden uit 1 Korinthe 10, maar brengen die woorden ons in de schuld en (kon het zijn gezamenlijk) op de knieën.
Lecram
@AGB: waarom in de schuld komen? Voor wat? Voor het feit dat je geniet van wat God in de schepping heeft gelegd en aan ons heeft geschonken?
Lees Hooglied eens, dat staat vol van lust. Omdat we elkaar hebben gekregen in een huwelijk om ook van elkaar te genieten.
God heeft de mens lust gegeven om te gebruiken en genieten binnen het huwelijk. Het gaat pas fout als de lusten buiten het huwelijk worden gebruikt. Dat is wat satan graag wil, het mooie wat God in de schepping heeft gelegd kapot maken.
Dus: geen schuld, maar dank aan God dat Hij zoveel aan ons geeft om van te genieten.