Geen energie meer na werk

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Momenteel zit ik niet lekker in mijn vel. Ik werk in de zorg. Hierdoor heb ik ook wisselende diensten. Met name met dagdiensten heb ik moeite, mede doordat ik na een dagdienst erg moe ben en geen energie meer heb om wat te doen in de avond. Om de avond vol te maken kijk ik nutteloze filmpjes. Ik voel dat dit geen goede oplossing is en me alleen maar meer ellendiger ga voelen. Het lijkt wel verslavend omdat ik ervan af wil maar het niet lukt. Soms denk ik: had ik die telefoon maar niet. Het voelt erg beschamend. Je zou zeggen zoek afleiding, ga wat doen, maar doordat ik zo moe ben en geen energie heb om bijvoorbeeld te gaan sporten ga ik filmpjes kijken. Heeft u tips voor mij?

Antwoord

Dag vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Je vraagt uiteindelijk om tips. En natuurlijk heb je het plan om die op te volgen. Je wilt er iets mee en je bent daarvoor gemotiveerd! Mooi! Zoek iemand op waar je dit mee deelt en die misschien wel met hetzelfde zit. Een aantal handvatten wil ik je aanreiken.

Spreek met jezelf af dat je elke avond iets anders wilt doen:
-iets gezelligs met een vriend(in);
-iemand bezoeken die op jou zit te wachten (buurvrouw/- man, iemand in een tehuis, die man/vrouw uit de kerk die alleen is, etc.);
-een kerkdienst bezoeken;
-een hobby starten (muziek/crea/schrijven/zwemmen/sporten/ puzzelen/lezen/ etc.);
-wandelen (‘s winters wat lastiger, maar zo enorm geestverruimend);
-een goede film kijken;
-etc.

Het is echt belangrijk voor jezelf om dit te delen met iemand. Dat je dit echt wilt gaan doen en dat de ander je daarbij ondersteunt. Een soort buddy, die jouw vertrouwen heeft. Beloon jezelf ook. Dus maak een feestje voor de keren dat het je lukt. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus als je positieve aandacht geeft aan de dingen die jou lukken, dan zal dat ook groter worden en beter gaan.

En vergeet niet dat de Heere in de hemel jouw worstelingen ziet. Die zijn voor Hem niet verborgen, dus vertel ze ook aan Hem. En vraag Hem eerlijk om hulp en kracht. Lees hiervoor ook Psalm 10 (en vooral vers 14). Hij hoort je gebed en Hij wil je Helper zijn.

Verwacht het niet van jezelf en van je eigen inspanningen. Verwacht het van Hem,  terwijl je je gelijktijdig verantwoordelijk weet van wat je doet en laat.

Ik wens je van harte Gods Zegen,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

vrijetijdsbesteding