Verkering van onzekere types

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een paar vragen over onzekerheid in een relatie. Als je je eigen zwakheden, zwakke eigenschappen en onzekerheid terug ziet in je vriend/vriendin, is het dan reeël als je denkt dat je samen wel de toekomst aan kan? Als je een vrij onzeker type bent, kun je dan beter een relatie hebben met iemand die niet onzeker is? Is er dan meer kans dat de relatie goed verloopt, of dat je samen de toekomst aan kan? Twijfelen onzekere types sneller of de ander wel de ware is? Of heeft dit niet met onzekerheid te maken? Alvast bedankt!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dit zijn moeilijke vragen om zomaar in het algemeen te beantwoorden. Het kan inderdaad zijn, dat mensen elkaar aanvullen of juist een tegenovergesteld karakter aantrekkelijk vinden.

In de wiskunde is min x min plus, maar of twee onzekere mensen elkaar zekerheid voor de toekomst geven… dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk! Stel dat je allebei enorme twijfelaars bent, gaat dat dan óver als je samen bent? Kun je dan opeens wel beslissingen nemen?

In de zoektocht naar "de ware" is een criterium: kan ik die ánder gelukkig maken, wat heb ik er allemaal voor over om het de ander naar de zin te maken (zonder overigens mezelf te verliezen!)?

Liefde is geven en daarin ontvangen. Of een relatie goed verloopt hangt van de inzet van beide partners in de relatie af: het gaat niet vanzelf, maar vraagt voordurende inzet van twee kanten. Liefde en trouw horen bij elkaar. Net zoals openheid en eerlijkheid tegenover jezelf én tegenover de ander. Liefde is een werkwoord doordat de relatie voortdurend aan verandering onderhevig is omdat beide partners ieder hun eigen levenservaring mee- en ínbrengen!

Als je zelf onzeker bent en dáárom dús een partner zoekt die zekerheid verschaft, kun je je vervolgens afhankelijk maken (bijvoorbeeld emotioneel of financieel) van die partner. En ook dat is niet gezond: beide partners hebben verantwoordelijkheid te dragen voor de keuzes die zij afzonderlijk en gezamenlijk maken, op alle levensterreinen.

Genoeg geantwoord? Of schrijf je nog eens waarom je deze vragen op deze anonieme manier aan Refoweb gesteld hebt?

Een vriendelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering