Tussen twee vuren zitten

drs. W.H. Hoorn / 1 reactie

Vraag

Op mijn werk heb ik nog drie andere vaste collega’s: een leidinggevende en nog twee anderen. Het probleem is dat die andere twee het absoluut niet met elkaar kunnen vinden waardoor ik in de situatie kwam dat ze beiden tegen mij dingen vertelden over de manier van werken van de ander. Mijn leidinggevende zit in precies dezelfde situatie. Ze weten van elkaar ook dat er gepraat werd tegen mij en mijn leidinggevende over hen.

Doordat de situatie zo was, was de werksfeer ook niet bepaald prettig daarom heb ik misschien in mijn frustratie ook wel eens wat laten vallen over hun manier van werken als ze weer eens tegen mij aan het praten waren. Moet ik aan beiden nu mijn excuses aanbieden omdat er tegen mij gepraat werd over elkaar? En moet ik dit dan zien als roddelen? Want beiden vertelden ze dingen die wél de waarheid waren. Ik weet niet zo goed wat te doen.

Antwoord

Beste vragenstel(st)er,

Het lijkt erop dat jij geen partij hebt gekozen in een doorlopend conflict tussen mensen waar jij dagelijks mee te maken krijgt. Dat valt in jou te prijzen, want de werken van het vlees zijn twisten, vijandschappen en alles wat daarbij hoort. En die zulke dingen doen zullen het Koninkrijk Gods niet beerven (Gal. 5:18-21). Aan de andere kant lijkt het er ook op dat de verpeste werksfeer die hierdoor is ontstaan niet aan jou is voorbij gegaan. En je er daarom soms zo genoeg van had, dat je ze lik op stuk gaf. Maar dat is menselijk en valt in een situatie als die van jou goed te begrijpen.

Wij hebben, voor zover het mogelijk is en zoveel het in ons vermogen ligt, vrede te houden met alle mensen.  En wij hebben ons in dit verband niet te laten overwinnen door het ons omringende kwaad wat mensen ons en elkaar aandoen, maar dit kwade te overwinnen door het goede (Rom. 5:17-21). Dat is echter heel vaak makkelijker gezegd dan gedaan; vooral wanneer wij er dagelijks mee geconfronteerd worden. Want juist wanneer wij geen partij wensen te kiezen in conflicten tussen anderen lopen wij het risico om als een graankorrel tussen twee molenstenen gemalen te worden. En zo ruzie te krijgen met alle partijen. Dat is een onhoudbare situatie, waar zo snel mogelijk een eind aan moet komen.

Het advies wat ik jou zou willen geven is om contact op te nemen met de personeelschef en het management van het bedrijf waar je werkt en ze deelgenoot te maken van jouw probleem. Want zij zijn de hoofdverantwoordelijken voor een goede werksfeer en het welbevinden van hun werknemers. Een slechte werksfeer, met ontevreden personeel, doet de kwaliteit van het afgeleverde werk ook bepaald geen goed. Ik weet niet wat voor werk jij doet en hoe de communicatielijnen in jouw bedrijf lopen, maar dit is een algemene stelregel, die voor ieder bedrijf geldt waar mensen dagelijks met elkaar moeten samenwerken.

Het is niet fair wanneer men jou gaat betrekken in conflicten, waar jij veel liever niet bij betrokken wilt worden. En gewoon je werk wilt doen zonder al die trammelant. Daar hoef je je echt niet voor te verontschuldigen, want dat is jouw schuld niet. En dat weet de Heere ook wel. Hoop dat je snel uit deze situatie kunt worden verlost en dat je iets aan dit advies zult hebben.

Hartelijke groeten en sterkte,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

collega'sroddelen
1 reactie
Lekkerbek
Wij hebben op het werk ook iets dergelijks gehad, in het begin luisterde ik wel naar hen maar toen ik me ook ongemakkelijk begon te voelen doordat je ook wel eens een antwoord gaf wat achteraf niet handig was heb ik hen beiden een mail gestuurd, gezegd dat ik er niet meer tussen wilde zitten en ze bij mij alleen maar positieve dingen mochten vertellen over elkaar. In t begin probeerden ze t wel, zo van: ik weet dat je t niet wil maar ik weet echt niet wat ik hiermee moet.....moet je horen......dan zei ik nee ik wil het niet weten, ga t maar zelf uitvechten met haar, ik ga er niet meer tussen zitten. Na verloop van tijd zijn ze eraan gewend geraakt en de sfeer is er echt op vooruit gegaan.
Je moet je er niet meer voor lenen. Zeg maar dat het fout van je was dat je t steeds hebt aangehoord, dat je dat nu niet meer wilt. Succes!