Man heeft dubbelleven

J. (Jantine) Stam-van de Beek / 9 reacties

Vraag

Ik worstel met mijn seksualiteit. Na een jarenlang huwelijk weet ik dat mijn man seksverslaafd is en een dubbelleven leeft met meerdere vrouwen. Hij is daar ook heel open over en is niet van plan het te beëindigen. Samen hebben we zes kinderen. Een tijd lang heb ik gedacht dat door gemeenschap met hem te hebben zijn behoeften naar andere vrouwen minder sterk zou zijn. En ik had mijn eigen verlangens. Maar na jaren heeft hij steeds meer restricties op ons seksleven gelegd waardoor ik me meer een prostituée voel. Ook vanwege soa’s heb ik de seksuele gemeenschap tussen ons beëindigd.

Mijn kinderen hangen erg aan mijn man, waardoor ik het het heel moeilijk vind om tot echtscheiden te besluiten. Ook ben ik gewoonweg niet zeker wat Gods wil is hierin. Mijn andere wang toekeren is emotioneel erg zwaar voor mij. Mijn vraag is, hoe ga ik om met mijn eigen seksuele behoeften? Ik ben nog zo jong en het vliegt me vaak aan. Ik heb vaak zo enorm behoefte aan intimiteit, liefde en ook seks. Ik worstel hiermee omdat vreemdgaan geen optie is voor mij. Maar seks met mijn eigen man liet me altijd leeg en teleurgesteld achter. Vrienden die van de situatie weten zeggen soms dat de Bijbel genoeg is en geloof in Jezus meer vervuld dan aardse verlangens. Waarom voelt dat voor mij zo anders en blijf ik verlangen naar aardse liefde?

Antwoord

Hallo jonge vrouw,

Wat een pijnlijk verhaal schrijf je rondom je vraag/vragen. Ik werd er even stil van, om de gebrokenheid: de onveiligheid, jouw offers, jullie (eerdere) seksleven en de soa's. Ik kan me voorstellen dat dit je diep onteerd en beschadigd heeft; de afwijzing, het bedrog, de miskenning, het ervaren onrecht. Wat een berg teleurstelling moet jij beleefd hebben.

Je schrijft over het toekeren van de andere wang. Je haalt hiermee een citaat van de Heere Jezus aan. Het direct toepassen daarvan in jouw situatie is erg ingewikkeld, zo niet schadelijk. Het gevaar deze tekst verkeerd te interpreteren is groot, vooral als je deze als regel gaat gebruiken.

De Bijbel schrijft over de opdracht aan de man de vrouw te behandelen als een broos voorwerp (1 Petrus 3:7). In Hooglied gaat het over een tuin die beschermd moet worden. Ontrouw wordt serieus genomen en overspel ook. Deze boodschap klinkt mij totaal anders in de oren dan dat je moet leren aanvaarden dat je onteerd wordt. Dat lees ik nergens in de Bijbel terug. Integendeel, ik lees over Gods bedoeling dat de vrouw beschermd wordt door de man. In jouw situatie lijkt dit helaas niet het geval. De vraag is welke heling je nu nodig hebt en welke grenzen daarbij in het leven van alledag en voor jullie toekomst van belang zijn. Helemaal niet raar dat je het moeilijk vindt te ontdekken wat Gods wil hierin is. Mogelijk is Zijn weg anders dan een zwart-wit antwoord.

De lijn van wat ik geloof dat je zou helpen, zou ik als volgt samenvatten: Je schrijft dat je man open is en niet van plan het seksuele contact met andere vrouwen te beëindigen. Het klinkt bijna alsof jij je hier ook bij neer bent gaan leggen. Dat laat mogelijk zien dat je ver verwijderd bent geraakt van jezelf, van je gevoelens, van wat redelijk en normaal is. Het klinkt zelfs gewelddadig wat je man doet. In zo'n geval is grenzen stellen wel nodig. Ik kan tegen jouw achtergrond erg goed begrijpen dat dit ingewikkeld en moeilijk is. Waarschijnlijk ben je al zo afgewezen dat je het niet aandurft dat je kinderen je ook nog afwijzen. Maar de kinderen hangen mogelijk aan je man omdat hij innemend is op een ongezonde manier.

Mijn advies zou zijn om af te stappen van wat ‘goed’ is, wat hoort, wat je angsten zijn en over te stappen naar “Hoe vind ik het nu echt dat dit zo is? Wat is er kapot gegaan hierdoor?” Het lijkt me nodig dat je hierbij stil gaat staan, om jezelf weer terug te vinden. Je schrijft dat je je een prostituee voelde. Hoe is dat nu? Wat ga je eraan doen? Waarom ben je gaan accepteren dat je man onveilige seks heeft met andere vrouwen?

Wat jij mist gaat volgens mij niet over aardse verlangens maar juist hemelse. Namelijk trouw, toewijding, veiligheid zoals de Heere Jezus was voor Zijn vrouw, de Kerk. Dat mag je ook verwachten van je man, hij heeft immers beloofd je trouw te zijn en je lief te hebben. Jou bloemetjes te bezorgen in plaats van soa’s.

Wat je nu voelt is afwijzing, gebrokenheid, wanhoop, pijn en eenzaamheid. Je verlangt ernaar dat er een plek is waar je niet hoeft te vechten, niet meer vermoeid en belast hoeft te zijn maar mag uitrusten in de veilige bescherming van de Goede Herder. Het lijkt erop alsof je die plek niet kent en daarom ook niet voelt. Herken je dat, misschien omdat je nog zelf aan het vechten bent? De vraag ten diepste is hoe te schuilen bij God en wat God wil dat jij doet. Nu lijk je vooral bezig met zorgen maken en je angsten wat wel en niet mag en of je het wel goed doet.

Je vraagt wat je met je seksuele verlangens kunt. Mensen die seksueel misbruik hebben meegemaakt (zo zou ik jouw situatie verwoorden) krijgen helaas meestal zelf ook te maken met worsteling op het gebied van seks. Daar ben je echter niet alleen slachtoffer van. Je hebt daarin een keuze. Dat laat jij zien met je vraag. Ik heb er respect voor dat je hierin zuiverheid wilt blijven zoeken.

Daarnaast noem je ook je verlangen naar liefde en intimiteit. Seksuele verlangens gaan vaak ook over emotionele behoeften, zoals verlangen naar gezien worden, begrepen, aanvaard en geliefd worden. Deze hartsverlangens zijn begrijpelijk en niet verkeerd! De vraag is of je de vervulling vindt in seksualiteit. In jouw geval lijkt me dat momenteel niet mogelijk. Wat niet wil zeggen dat je dan maar je verlangens moet uitschakelen. Ik zou je liever willen aanmoedigen om door te gaan in het met zorg stilstaan bij welke nood je vanbinnen ervaart. Wat mis je wanneer? Waar verlang je naar? Kun je dit met iemand (een andere vrouw of hulpverlener) in vertrouwen delen?

Ken je de organisatie Kostbaar Vaatwerk? Deze organisatie zet zich in voor partners van seks- en pornoverslaafden. Ik gun je de (h)erkenning die je op de site kostbaarvaatwerk.nl kunt vinden, omdat ik verwacht dat de mannen en vrouwen op de site woorden geven aan wat jij waarschijnlijk al jaren intuïtief aanvoelt, maar waar je je alleen en miskend in hebt gevoeld.

Ik wil graag ook een vraag stellen aan je man, voor het geval hij (of een ander in een soortgelijke situatie) dit antwoord zou lezen: Ik lees dat je de strijd tegen het vrijkomen van je dubbelleven hebt opgegeven, het niet wilt veranderen. Klopt dat? Zo ja: Wat heeft daarvoor gezorgd? Zou je het verdriet en de machteloosheid hierover durven delen met iemand die dat aankan en jou dan niet afwijst?

Vriendelijke groet,
Jantine Stam-van de Beek

9 reacties
Johangroen
Wat verschrikkelijk wat je meemaakt en datje nog bij hem blijft ook, ik veroordeel je niet hoor alleen komt bij mij de vraag op als hij zo stug doorgaat, waarom ga je niet weg, bijbels gezien mag je scheiden, als hij zo vreselijk overspel pleegt mag jij weggaan, nergens staat dat jij je leven naar de knoppen moet laten gaan door je man. Hij heeft zeker hulp nodig alleen is dat niet jou zorg.
Catherine
@Johangroen: het gaat niet alleen om haar, maar ze zit in een spagaat, want ze schrijft: Mijn kinderen hangen erg aan mijn man. En dan is het heel moeilijk om als moeder die keuze te moeten maken. Ik wens vraagstelster veel wijsheid toe, maar ik denk dat het goed is om professionele hulp in te schakelen. Want dit hou je geen 20 of 30 vol nog.
mortlach
Als ouder moet je nu eenmaal soms/vaak onpopulaire beslissingen nemen die je kinderen in eerste instantie niet begrijpen. Dat is rot, maar je moet aan de lange termijn denken.
Johangroen
Catherine die kinderen zullen eens de waarheid van hun vader horen, en ik denk dat hun trauma s met twee ongelukkige ouders vele malen groter gaat worden dan wanneer men gaat scheiden ook al is beide nooit ideaal maar los van elkaar kunnje er voor de kinderen nog iets van maken, het is een afschuwelijke situatie die ik heel goed ken.
sjaloom
Wat is dit erg! Wat zul je veel verdriet en pijn hebben en je ook eenzaam voelen. Ik vind het heel bijzonder dat je nog bij je man bent. Dat is toch eigenlijk niet te doen op deze manier? Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar mij lijkt dat ze toch moeten merken dat de relatie tussen jou en je man verre van goed is. Het lijkt me ook voor hen een ongezonde omgeving om met een vader die zó met hun moeder omgaat , in één huis te wonen. Ik vind dat ze recht op de waarheid hebben, want nu doet je man zich tegenover hen veel mooier voor dan hij in werkelijkheid is!!! Maar het kan zijn dat ze nog te jong zijn om hier met hen over te praten. Ik hoop in ieder geval dat je lieve mensen om je heen hebt waar je mee kunt praten .
Want alleen red je dit niet. Maar zeker zou ik ook professionele hulp vragen. En , als je bij een kerkelijke gemeente behoord, dan zullen er daar toch hopelijk ook mensen zijn die je in vertrouwen kunt nemen? En wat je man betreft, ik vind het verschrikkelijk wat hij doet en hoe hij met je omgaat. Is er niemand, van vrienden of familie die hem hierover aanspreekt dat hij zo niet verder kan gaan met jou???
Jouw verhaal gaat me zó aan het hart, ik hoop echt dat er iets gaat gebeuren waardoor je weer wat gelukkiger zou kunnen worden. Want je hebt recht op liefde en geluk , veiligheid en warmte , in je huwelijk en gezin. Ik bid voor je of God je kracht en wijsheid zal geven. En dat Hij je de weg zal wijzen, dicht bij Hem. Je bent zó kostbaar in Gods ogen, ik hoop dat je dat, hoe moeilijk je weg ook is, nooit zult vergeten.
AHHK76
Beste vriendin,
Wat een pijn, strijd en eenzaamheid... En als je kinderen straks allemaal het huis uit zijn en alleen met je man achterblijft... Dan? Hoe ziet jouw leven er dan uit? Ik vraag me af of God dat van je vraagt, altijd maar bij hem te blijven om de kinderen. Ik denk dat juist het stellen van grenzen hem juist tot bezinning kan brengen. Jij bent geen echtbreker als je van hem scheidt. De echtbreuk heeft plaatsgevonden en blijft plaatsvinden. De scheiding is er een gevolg van. Dus je mag hem voor de keus stellen of hulp(verlening) zoeken en radicaal breken met de zonde of uit elkaar...
Het kan zijn dat er dan ook ruimte komt voor een nieuw huwelijk met deze of een andere man. www.kostbaarvaatwerk.nl vind ik persoonlijk echt een fijne site voor vrouwen zoals jij en ik.
Ik wens je sterkte, wijsheid en daadkracht toe en dat God en mensen je troosten en de weg wijzen.
Zoya
Lieve dappere vrouw,en moeder.
Wat een radeloosheid lees ik in jou brief.
Je man heeft beloofd je te beschermen,maar heeft je dakloos gemaakt.
Daarmee ook jullie kinderen in een doolhof laten dolen.
Je Hemelse Vader is jou schild.
Wat me ook bezig houdt is de vraag:”welk beeld van het huwelijk krijgen je kinderen hierdoor?”
Wanneer je een dochter hebt zal ze leren dat het normaal is dat je als vrouw zo behandelt mag worden door een man.
Je zoon leert dat het normaal is dat alleen zijn lusten gelden ten koste van alles en iedereen.
Het gedrag van jou,en dat van je man gaat gekopieerd worden door je kinderen.
Ik bid voor je,dat je op het Hemelse spoor de kracht en wijsheid vindt om keuzes in deze vreselijke situatie te maken.
In de eerste plaats voor jezelf,in de tweede plaats voor je kinderen.
Dat ben je aan jezelf en aan hun verplicht.
Ga staan!
Chelsey
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, maar ik ben al verder in het proces. Mijn man, (christen, gedoopt) die is door blijven gaan met het kijken naar porno op internet, hij had een actief seksueel leven met deze virtuele vrouwen om het vervolgens in het echt te gaan. Ook heeft hij nog een periode geprobeerd om los te komen van dit gedrag, maar is weer teruggevallen. Zoals houtworm het hout vermolmd en uiteindelijk uit elkaar laat vallen, zo zorgt porno en hoererij gif van binnenuit voor gaten in je ziel, je geest en je hart, je huwelijk en alle relaties om je heen. De christenman die zich overgeeft aan pornografie en hoererij heeft het zelfde verslavingsmechanisme als een drugsverslaafde die weer een nieuw shot nodig heeft. Normaal denken heeft plaatsgemaakt voor verslavingsgedrag. Bij zijn laatste vriendin (die hij ook ontrouw was) en tijdens mijn huwelijk, heeft hij een kind gemaakt. Na de geboorte van dit kind is hij plotseling overleden. Ik ben nu weduwe. Ik ben biddend blijven wachten totdat de verloren zoon zou terugkeren. Dat is niet gebeurt. Hij is niet teruggekeerd naar de Heer en hij is niet teruggekeerd naar mij als zijn echtgenoot.

Tijdens mijn huwelijksstorm heeft de Heer mij flink wat boeken aangereikt ter ondersteuning.

Ik heb veel steun gehad aan het boek van het boek van Laurie Hall Bedreigende hartstocht. subtitel: De moedige strijd v/e vrouw die haar gezin redde van verwoesting door pornografie. https://www.bol.com/nl/p/hall-bedreigende-hartstocht/1001004002056254/ De titel is niet volledig, haar man deed niet alleen aan pornografie, hij heeft haar leven ook financieel verwoest, al zijn banen verloor hij en heeft veelvuldig prostituees bezocht wat heel veel geld heeft gekost. Dat geld ging dus niet naar zijn kinderen, hierom is Laurie Hall apart gaan wonen om haar gezin ook financieel te beschermen. In de Bijbel staat dat hoererij droog brood doet eten. Laurie hall beschrijft dat ook heel mooi, dat God financieel ingreep voor haar en haar kinderen, waar haar man haar liet zitten.

Op het Youtube kanaal I AM SECOND, staan allemaal interviews met christenen die door hele zware situaties heen zijn gekomen, hoererij, overspel, pornografie. https://www.youtube.com/user/iamsecondHQ.
Hier is ook een getuigenis van een predikant die Nate Larkin heet, die na een bezoek aan NEW YORK ineens in het ravijn van prostitutie valt en jarenlang hieraan verslaafd blijft en dit niet wil opgeven. Zijn vrouw is blijven bidden voor hem, en God heeft hem uit het ravijn van hoererij en prostitutie verslaving bevrijd, en hij verteld zijn getuigenis in onderstaande Youtube weblink. God heeft hem zijn functie als predikant afgenomen, en nu als taak gegeven om zwaar seksverslaafden gevallen christenmannen uit het ravijn te halen en terug naar de Rots te brengen die Jezus Christus heet. Hieronder zijn verhaal. https://www.youtube.com/watch?v=zC9AtLBTQWg

Huisarts in Amerika Dr. Ed Wheat, heeft het boek geschreven “een huwelijk vol liefde” Dr. Wheat was al jaren huisarts voordat hij bekeerde tot het Christendom, omdat een van zijn patiënten hem het evangelie heeft verteld. Na zijn bekering heeft hij van de Heer op de opdracht gekregen om zijn ervaringen als huisarts op papier te zetten, hij heeft zich gespecialiseerd in huwelijksproblematieken en geeft adviezen aan echtparen die in moeilijkheden zijn gekomen, ook huwelijken die de breuk van overspel kennen. Hij geeft ook adviezen in dit boek op het gebied van seksualiteit in het christelijk huwelijk. Hij normeert zich daarbij aan de Bijbel. “Een huwelijk is kostbaar, en het is ook breekbaar. God wil van elk huwelijk iets heel moois maken. Hoe dan? Dat vertrouwt Hij aan ons toe. God wil dat huwelijkspartners elkaar liefhebben. Geestelijk, emotioneel en lichamelijk moeten ze intensief op elkaar betrokken zijn. Steeds meer en steeds sterker moet die aantrekkingskracht worden, zolang ze samen leven. Onmogelijk? Nee. Want God heeft het huwelijk uitgedacht. En Hij heeft mensen gemaakt met een vermogen om zich voor elkaar in te zetten. Als we Hem nauw betrekken bij ons huwelijk, dan kunnen we nog heel wat beleven.”
https://www.bol.com/nl/p/huwelijk-vol-liefde-een/666830301/

Een prachtige preek: Overspel, vreemdgaan en scheiding door David Wilkerson
https://www.davidwilkerson.nl/artikelen/2629/overspel-partnerruil-vreemdgaan-en-scheiding.html

Nog een prachtige preek: Uw huwelijk kan het redden door David Wilkerson
https://www.davidwilkerson.nl/artikelen/2406/uw-huwelijk-kan-het-redden.html

Het boek tegen van John Bunyan “het leven en sterven van Mr. Kwaad, dat is gratis te downloaden op de website van theologienet.nl. http://www.theologienet.nl/documenten/Bunyan-MrKwaad.pdf Zoals je leeft, zo ben je ook als je sterft. John Bunyan is vooral bekend van zijn boek de Christenreis. Mr. Kwaad was geboren in een ordentelijk christelijk gezin, met godvruchtige ouders, trouwde een godvruchtige vrouw. Ten tijde van dit huwelijk deed Mr. Kwaad aan kerkbezoek, hoerenbezoek, kroegbezoek, drinken, vloeken en schelden, zijn vrouw slaan, terwijl hij biddende ouders en een biddende vrouw had. Mr. Kwaad wilde niet bekeren en is gestorven zoals hij had geleefd.

Ik wens u en uw gezin Gods nabijheid, troost, kracht en Gods wijsheid toe.
Samanthi
Wat een verdrietig verhaal van een dappere vrouw. Ik zal voor jou en je kinderen bidden.