Opwekkingsliederen vaak eenzijdig

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

In de puntkomma van het RD (18-10-17) gaat een predikant van de Ger. Gem. in op de vraag: “Er wordt nogal eens gewaarschuwd tegen opwekkingsliederen. Maar er zijn toch ook opwekkingspsalmen, bijvoorbeeld: Komt laat ons samen Isrels HEER?” Hierop antwoordt hij dat er in de aangehaalde psalm 95 inderdaad loffelijk wordt gesproken over God, maar ook dat er eerlijk wordt gesproken over de zondigheid van de mens (Israël). En dat de psalm zelfs eindigt met Gods zware oordeel vanwege Zijn toorn.

Vervolgens haalt hij een onderzoek aan: “De onderzoeker kwam tot  de conclusie dat opwekkingsliederen de Bijbel vaak eenzijdig aanhalen. Ook zijn er weinig liederen met een schuldbelijdenis. Veel opwekkingsliederen roepen sfeer en emotie op. Een evangelische predikant zei zelfs dat wie alleen opwekkingsliederen zingt een ander geloofsleven heeft dan wie heel zijn leven psalmen zingt.” Nu ben ik zelf ook niet zo van opwekkingsliederen, maar gaat dit niet te ver? Als je alleen maar ‘bijbelteksten’ mag zingen, dan blijven er wel heel weinig liederen over...

Antwoord

In de vragenrubriek van Refoweb zijn al veel antwoorden gegeven m.b.t. dit onderwerp. Je kunt ze vinden onder de tag 'gospel'.

3 reacties
Niagara
Als je liever de muziekstijl van opwekking hoort maar wel de gebalanceerde teksten van de psalmen, google dan maar eens op Psalmen voor Nu.
Persoonlijk zing en speel ik graag opwekking, maar merk bij het uitzoeken van liturgieën inderdaad wel dat over schuld belijden weinig te vinden is in die bundel. Terwijl het zingen van schuldbelijdende psalmen/gezangen juist heel bevrijdend kan zijn.
In opwekking wordt vaak meer de kant belicht van kwaad/verdriet dat je overkomt waarvan je door God gered wordt, en het lofprijzingsgedeelte. Het stuk dat je zelf aandeel hebt in die zonde kom je veel minder tegen, behalve indirect in liederen zoals 'maak mij rein voor U', want die reiniging heb je natuurlijk niet voor niets nodig.
Het is wat mij betreft prima om opwekking te spelen/zingen, maar beperk je niet tot uitsluitend opwekking.
Wat een goed evenwicht voor jou is kan echter anders zijn dan voor je buurman/ouders/vrienden etc. Sommige mensen hebben het zondebesef al heel zwaar zitten en blijven daar snel in hangen, voor hen is het goed om hun bevrijding te beseffen door ook daar liederen over te zingen. Andere mensen lopen snel weg voor hun aandeel in de zonde en denken al snel dat het wel goed zit, zij hebben het juist nodig om hun zonde te beseffen om daardoor de grootsheid van Gods genade te kunnen beseffen. Want als je je zonden niet beseft is je besef van Gods genade ook niet groot. Maar als je je zonden beseft mag je je redding vieren en bezingen. En daarvoor leent een groot aantal opwekkingsliederen zich uitstekend.
Samanthi
De psalmen die wij zingen zijn ook niet perfect, laten we niet alles langs een meetlat leggen, wel toetsen aan de Bijbel.
Ali636
Ik ben meer en meer lastig geworden....liederen met een refrein als o o o wil ik niet meer zingen en ook niet spelen. Als ik liederen opkrijg om zondags te spelen in de dienst, email ik terug dat ik dit of dat lied niet kan (wil) spelen. En zeg af en toe: ik speel geen Hillsong liederen. (Alhoewel er soms Hillsong liederen zijn die ik niet verschrikkelijk vind en dus wel speel.) Anderen hebben er geen last van. Leuk liedje, leuke melodie...het valt ze niet op dat het een onzin lied is... Lang leve de Psalmen, maar die kennen de mensen hier niet meer. Dus maar goede oude liederen zoeken. En die zijn er genoeg!