Puberteitremmers

drs. J. de Jongh-van Hoof / 6 reacties

Vraag

Onze dochter 7 jaar (bijna 8 jaar) heeft al hevige acné, heeft oksel- en schaamhaar en beginnende borstgroei. De huisarts heeft aangegeven dat haar eerste menstruatie binnenkort verwacht kan worden. Nu is mijn vraag, kan er eventueel nog gestart worden met puberteitremmers? Ik vind haar nog erg jong om te menstrueren. Ze zit in groep vier en een menstruatie zal grote gevolgen hebben voor haar kindzijn. Ik maak me hier grote zorgen over. De huisarts kapt het af met: “Het is vroeg, maar helaas niets aan te doen.”

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het echte begin van de puberteit bij meisjes is borstvorming. Vanaf acht jaar mogen meisjes in de puberteit komen. Dat is vroeg, maar acceptabel. Ook schaamhaar en okselhaar wordt vanaf acht jaar geaccepteerd.

Schaamhaar en okselhaar en acne kan ook activiteit van de bijnier betekenen, zonder dat de puberteit begint. Aangezien uw dochter ook beginnende borstvorming heeft is de puberteit begonnen. Omdat zij onder de acht is, is dit doorgaans wel reden voor een verwijzing naar de kinderarts. Meestal komt daar ‘niets’ uit.

De kinderarts zal door lichamelijk onderzoek, het bepalen van de botleeftijd (door middel van een röntgenfoto van de hand) en een eventuele hormoononderzoek  kijken of het een ‘normaal’ vroeg intredende puberteit is of andere problematiek.

Er is sprake van het te vroeg intreden van de puberteit bij meisjes wanneer zij een eerste menstruatie hebben voor de tiende verjaardag en/of borstontwikkeling (niet alleen de tepel maar ook de tepelhof en eromheen) al dan niet met schaamhaar  (kleine hoeveelheid lange, rechte, of slechts licht gekrulde), licht gepigmenteerde haartjes op de grote schaamlippen) voor de achtste verjaardag.

Zo’n 2 procent van de kinderen komt per definitie ‘te vroeg’ in de puberteit. Bij de meeste meisjes, die ‘te vroeg’ puberteitskenmerken vertonen, is geen sprake van ziekte. Waren de ouders ook vroege pubers? Zijn broers of zussen ook vroeg in de puberteit? Tevens zijn de groeigegevens van belang.

Overigens komt de eerste menstruatie gemiddeld 2,5 jaar na de start van de borstontwikkeling.  Na je eerste menstruatie groei je nog ongeveer 5-6 centimeter door.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh-Van Hoof

Lees ook: 'Puberteit'

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

puberteit
6 reacties
Sarah1980
Inderdaad erg vroeg. Mijn dochter was 11 jr bij haar eerste menstruatie.
Dat vond ik al erg vroeg.

Ik ken een meisje die hetzelfde probleem heeft als uw dochter.
Zij is door verwezen naar de kinderarts en krijgt nu hormoon spuiten.
Samanthi
Mijn dochters hadden eveneens al die beginnede puberteit met acht jaar, toch waren ze pas met 12 jaar ongesteld. Laat je niet opjennen, als je er zelf een probleem vann maakt zal het voor haar een probleem worden, als je er een beetje als 'vrouwen onder elkaar' mee omgaat, zal ze er beter mee om kunnen gaan er gebeurt toch al zoveel in een puberlichaam.
Samanthi
Het moet 11jaar zijn
drj
Puberteirsremmers worden tegenwoordig in de media als een makkelijke oplossing gepresenteerd.
De reden dat we er voorzichtig mee zijn, is dat ze belangrijke bijwerkingen kunnen hebben, zoals blijvende vruchtbaarheidsproblemen bij een relatief groot aandeel van degenen, die er mee behandeld worden.
Er moet altijd een afweging wirden gemaakt van de voor- en nadelen in het individuele geval.
En verder dat wat de expert zegt.
Em1
Hier is waarschijnlijk sprake van pubertas praecox. Een te vroege puberteit.
Dit is een reden om je te laten verwijzen naar een kinderarts (endocrinoloog). Er wordt dan gekeken of er een oorzaak gevonden kan worden en eventueel kunnen soms puberteitsremmers gegeven worden.
Dus zeker de moeite waard om je te laten verwijzen naar een kinderarts.
(via huisarts of jeugdarts)
shaila
Ik was zelf ook zo jong. Ongesteld werd ik pas op mijn elfde. Ja erg jong was ik, heb het enigszinds wel wat lastig gevonden maar niet echt een groot probleem. Mn ouders waren er ook heel open over, ik geloof niet dat daar toen echt iets mee werd gedaan. Ben nu 41 en verder nooit geen problemen gehad. Ik zou daarom dan ook heeeel voorzichtig zijn met hormoonremmers. Mn dochter kreeg ook zo rond haar 8ste de eerste schaam en okselhaartjes, ze is nu 13 maar nog niet ongesteld. Dus zoals eerder in reacties is gezegd wil het dus niet zeggen dat ze ook vroeg ongesteld gaat worden.