Dagboek met korte meditaties gezocht

Ds. J. Westerink / 3 reacties

Vraag

Mijn vriend is in november jarig. Hij wordt 21. Hij heeft/neemt weinig tot geen tijd om uit de Bijbel te lezen elke dag. Ik wil hem graag een dagboek geven met korte stukjes om over na te denken. Het liefst niet te moeilijk maar duidelijk. Nu is mijn vraag: heeft u tips? Tips van lezers van refoweb.nl ook van harte welkom.

Antwoord

Lieve vriendin,

Zo noem ik je omdat uit jouw vraag blijkt dat jij die vriend van jou liefhebt. Maar tegelijk -en juist daarom- maak jij je zorgen. Voor jouzelf heeft de Bijbel duidelijk betekenis. Voor jouw vriend is dat kennelijk veel minder of niet het geval. Jouw zorg blijkt uit dat zinnetje dat hij als jongere van bijna 21 jaar, niet zoveel belang hecht aan Gods Woord. Hij leest er in elk geval niet of nauwelijks in. Als het tussen jullie meer is dan vriendschap, is dat ook zorgelijk met het oog op jullie toekomst. Is er dan wel een basis om zo verder te gaan? Wat betekent dat voor een eventuele huwelijksrelatie en voor ouderschap? Ik stel jou vragen die je misschien zelf ook hebt. Maar je wilt antwoord op  jouw vraag.

In ieder geval moet je proberen hem er van te overtuigen hoe belangrijk het is zelf Gods Woord te lezen. Misschien kun je dat ook samen met hem doen. En er zijn wel van die losbladige uitgaven met een Bijbeltekst voor elke dag. Misschien is dat iets om te beginnen.

Je vraagt ook naar een dagboek(je). Dat vind ik moeilijker. Ik ken jouw vriend niet en weet niets van zijn achtergrond. Komt hij uit een kerkelijk gezin, heeft hij christelijk onderwijs gevolgd, kortom weet hij iets of  veel van Bijbel en godsdienst? Met de kennis die jij van hem hebt, zou je naar een goede christelijke boekwinkel kunnen gaan en daar jouw vraag stellen. En kijk dan eens naar wat zij jou aanbieden. Misschien vind je dan iets wat jou geschikt lijkt voor je vriend. Vraag de Heere daarbij om Zijn leiding.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid.

Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

boeken
3 reacties
Lekkerbek
Als je lid bent van de gergem zou je op de site van de jeugdbond kunnen kijken.
Je zou ook bv op zondag samen een boek kunnen lezen, iedere zondag een hoofdstuk. Ds G.W.S. Mulder heeft een boek geschreven: De beslissende keus. Het gaat over allerlei keuzes in Bijbels licht.........over personen in de Bijbel die keuzes moesten maken maar dan ook doorgetrokken naar onze tijd. Zeer de moeite waard waar je ook zelf wat aan zou kunnen hebben!
Verder ook eens met de ds: vraag ook of de Heere je de weg wilt wijzen in deze relatie!
Molly
Corrie ten Boom zei: "Als je geen tijd hebt om uit de bijbel te lezen ben je drukker dan God van je vraagt."
Jeremiah
Thomas Watson - Leer mij Uw weg, is echt een zeer mooi dagboekje.

Watson spreekt veel in beeldtaal en is daardoor erg begrijpelijk.

https://www.hertog.nl/artikel/9789033609145/Leer-mij-Uw-weg/