Ezechiel 16

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Abraham was nageslacht van Sem. Hoe kan het dan dat er in Ezechiel 16:3 staat dat de vader van Israel een Amoriet was en de moeder een Hethitische (nageslacht van de vervloekte Kanaän, zoon van Cham)? Het volk Israël is -dacht ik- nageslacht van Abraham? Of wordt dit in Ezechiel 16:3 gezegd omdat het volk Israël in het land van Kanaän is gaan wonen op grond van Gods opdracht en belofte en moet ik Ezechiel 16 zo lezen dat God het volk herinnert aan haar afkomst, namelijk dat het land haar is geschonken, dus dat God trouw aan Hem eiste?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het valt op dat Ezechiël niet zozeer het volk als wel de stad Jeruzalem aanspreekt (vers 3). Nu staan stad en volk uiteraard niet los van elkaar, maar in dit geval maakt het wel een beetje verschil. Historisch gezien is het namelijk wel waar dat Jeruzalem van ouds een Kanaänitische stad was. Pas in de tijd van David werd de Jebusvesting ingenomen en werd de stad zijn residentie en ging het een belangrijke rol spelen in de geschiedenis van Israel. In Jozua 10 kun je lezen dat Adoni-Zedek, de koning van Jeruzalem ten strijde trekt -samen met zijn bondgenoten- tegen Gibeon, die een verbond met Jozua en Israël hadden gemaakt. Jeruzalem wordt daar gerekend tot de steden van de Amorieten (Jozua 10:5). De Hethieten schijnen van Indo-Germaanse afkomst te zijn en die hebben zich onder de Kanaänitische stammen vermengd.

De functie van Ezechiel 16:3 lijkt me te zijn: Jeruzalem, je hebt niets om je op te verheffen. Je afkomst verraadt waar je vandaan komt. Dat stad (en volk) zo afvallig waren van de God van Israel, wordt door Ezechiel op deze wijze belicht: jullie zijn niets beter dan je heidense voorouders. Dat de Heere voorbijkwam en dit weggeworpen kind tot zijn bruid wilde maken, is dan ook enkel genade. Kortom, de woorden uit vers 3 worden begrijpelijk als we zien dat ze primair tot Jeruzalem zijn gericht.

Naar ik hoop heb ik met deze korte uitleg je vraag voldoende beantwoord.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

Ezechiël