Zorgen om niertjes van baby

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Een vraag voor een arts. Mijn zoontje (zeven maanden en drie weken) heeft een behoorlijke ammoniakgeur op zijn hoofdje. Ik ruik dit nu al twee a drie dagen, met name bij zijn haar. Ik weet dat als deze geur uit de mond komt dit met nierfalen te maken zou kunnen hebben. Ik heb het haar van mijn zoontje nu al twee dagen gewassen met dezelfde shampoo als altijd en na het wassen is de geur weg. Ik heb het vermoeden dat het transpiratievocht is op zijn hoofdje wat dan zo erg gaat ruiken.

Ik ben een beetje bang voor nierfalen omdat hij toen we gestart zijn met vast voedsel, gewoon zout (niet veel) in zijn eten kreeg. Dit had ik gevraagd aan de CB-arts en deze gaf aan dat ik niet zoutloos hoefde te koken, als ik er maar geen hele pot in gooide. Ik merkte dat zijn ontlasting harder werd en zijn urineproductie minder. Dus ik begon met extra drinken geven, dit hielp iets maar niet heel veel. Daarnaast wilde mijn zoontje ook niet veel meer laten drinken als zijn gewone melkfles. Hierin kon ik niet veel schipperen als alleen 20 of 30 cc extra water, aangezien hij anders die fles ook niet meer opdronk.

Na drie a vier weken toch overgegaan op zoutloos koken en dit had wel een stuk meer effect. Ik ben -nu ik die amoniakgeur ruik- zo bang dat ik zijn niertjes al kapot heb gemaakt met mijn acties. Hij drinkt nu wel een extra fles thee (krijgt nu zo’n 650 a 700 cc vocht op een dag) heeft zo’n drie goeie plasluiers op een dag. Moet ook wel zeggen dat hij vanmorgen een minimale plasluier had, dus –denk ik- heeft hij wel veel getranspireerd. Ik ruik alleen die ammoniakgeur niet in zijn bedje. Zijn knuffels ruiken ook altijd wel heel muf/vies na een paar dagen, dus die gaan ook regelmatig de was in.

Misschien allemaal stomme vragen, maar ik weet even niet wat normaal is bij een baby. Ik weet dat ik hiermee ook naar de huisarts kan gaan, maar ik loop hier al best regelmatig binnen en voel me dan al zo’n ontzettende zeur. Ik hoop dat jullie me iets meer duidelijkheid kunnen geven.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het is niet nodig je zorgen te maken over de niertjes van je kind. Als je kind voldoende plast is dat een bewijs dat zijn nieren prima in orde zijn.

De ammoniakgeur kan ik niet helemaal plaatsen. Als het kortdurend is heeft het waarschijnlijk niets bijzonders te betekenen. Ik ruik het wel eens bij mensen die veel energie verbruiken en ‘katabool’ zijn. De oorzaak ligt in het verbranden van (spier)eiwitten. Ik raad je aan dat, als dit blijft aanhouden, toch bij de huisarts langs te gaan.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

1 reactie
mortlach
Ja, die geur herken ik ook nog wel van toen ik heel veel sportte. Je zweet en adem gaat ontzettend naar amoniak ruiken. Het kan dus idd zijn dat je baby te weinig calorieën binnenkrijgt en dus spierweefsel "kanibaliseert". Toch even laten uitzoeken door de huisarts.