Geloofsregels

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

19-09-2004, 00:00

Vraag

Op mijn werk wordt er vaak aan mij gevraagd wat nu eigenlijk de geloofsregels bij ons zijn. Ik weet daar nog zo weinig van. Wat moet ik daar nu op antwoorden? En wat is er bijvoorbeeld verkeerd aan een tweede ring in éen oor? Vindt God dat zo erg, zeker als je dat niet doet om op te vallen of er bij te horen?


Antwoord

De vraagsteller vraagt naar de "geloofsregels bij ons". Nu is het mij niet duidelijk wat "bij ons" betekent. Bij wie? Ik zal maar veronderstellen dat het gaat om het geloof in Gods Woord en de daarop gegronde belijdenisgeschriften. Dus dan wordt de vraag: hoe vertel ik op mijn werk wat mijn geloof inhoudt? Nu weet ik niet of de vraagsteller(ster) ooit catechisatie gevolgd heeft. Dan moet men toch kunnen zeggen waar het om gaat in het geloof. Kort en krachtig is dit samengevat in de Twaalf Artikelen. Wat erop neer komt dat we belijden te geloven in een drieënig God: Vader, Zoon en Heilige Geest. En als er liefde is in het hart, dan loopt de mond er wel van over!
 
Maar als de vraagsteller(ster) onder "geloofsregels" de uiterlijkheden bedoelt waaraan men reformatische christenen min of meer meent te kunnen herkennen (vooral bij meisjes en vrouwen, maar vergeten we de mannen en jongens niet), dan kunnen we uit de Bijbel wel het een ander leren, o.a. om niet wereldgelijkvormig te leven. En dan kan ik me niet voorstellen dat het een probleem oplevert om oorringen te dragen. Waarom zou je dat doen? Als het niet is om op te vallen of om erbij te horen, waarom dan wel? Zie bijvoorbeeld wat Paulus schrijft over de vrouwen in zijn dagen. (Timotheus 2:9 en 10). Het gaat er toch niet om, om steeds te vragen wat mag en niet mag? Het gaat erom dat we leven tot eer van God en om zo tot een zegen te zijn voor onze naaste.
 
Ds. W. C. Meeuse

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
    12-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
134 artikelen
Ds. W. C. Meeuse

Bijzonderheden:

Emeritus (2011)


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

In mijn kerk hoor ik veel dominees tijdens het bidden en preken, spreken over de ervaring. “Mochten we dat vandaag eens ervaren”, of “als je dat gaat beleven”. Zelf heb ik daar door het vele gebruik e...
2 reacties
19-09-2013
Ik kan bij mezelf maar niet ontdekken dat het me nu echt eens om de eer van God te doen is. We zijn mensen en dan lijkt het me zo onbereikbaar om op een punt te komen dat het je echt alleen om Gods ee...
Geen reacties
19-09-2005
Mag een chirurg zomaar 2500 euro extra vragen voor een reconstructie na behandeling van borstkanker? Wat ik bedoel is: zwart betalen zonder dat je er iets van zou terugkrijgen van je ziektekostenverze...
Geen reacties
19-09-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering