Ontstoken teennagel

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Mijn moeder heeft nu al een jaar last van een ontstoken grote teennagel. Dit is gekomen na een pedicurebezoek (het is geen ingegroeide teennagel!). Zij heeft al verschillende antibioticakuren gekregen en dan gaat het weer iets beter, maar toch steekt het iedere keer de kop weer op. Het ziet er wat rood en dik uit, maar niet pussig. Momenteel smeert ze er weer voor de zoveelste keer betadine op... Ook heeft ze al in de biotex gezeten. Nu las ik pas een keer iets over "omloop", is dit het soms en wat is het precies? En... wat is er aan te doen? Het lijkt wel of ze er niet meer van af komt!

Antwoord

Het kan zijn dat het een soort omloopje betreft, maar dan behoort een antibioticumkuur, of meestal zalf, voldoende te zijn. Het verhaal doet uiteindelijk toch meer denken aan een chronisch ingegroeide teennagel, bij de grote teen een bekend chronisch probleem. Wanneer medicatie dan niet helpt, is een partiele wigexcisie een gebruikelijke actie. Hierbij wordt een kwart van de nagel verwijderd tot en met de nagelmatrix, dus helemaal het begin van de nagel. De meeste huisartsen doen dat zelf, sommigen verwijzen de patiënt hiervoor naar de chirurg.

Het blijft lastig op afstand hierover met zekerheid iets te zeggen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch