Psychische knauw

dr. J. van der Wal / Geen reacties

Vraag

De afgelopen twee jaar heb ik een psychische knauw gekregen door omstandigheden. Hierdoor is mijn persoonlijkheid labiel geworden. Daarbij heb ik nu sterke stemmingswisselingen. Hoe kan ik hier mee het beste omgaan als ik mij bijvoorbeeld boos voel en dan ineens weer verdrietig voel? Door de sterke emotiewisselingen weet ik hier niet op de juiste manier mee om te gaan. Dit belemmert mijn dagelijks leven. Heeft u enige tips zonder verwijzing naar een psycholoog?

Antwoord

De vraag bevat helaas te weinig informatie om een verantwoord antwoord te kunnen geven. Uit de opmerking dat het dagelijks functioneren erdoor wordt beïnvloed, is wel af te leiden dat het een ernstig probleem is dat serieuze aandacht behoeft. Voor dit soort vragen moet men echt naar een behandelaar die kan doorvragen. Als de briefschrijver een probleem heeft met de gang naar een psycholoog (wat toch mijn eerste advies is), kan hij/zij ook terecht bij de huisarts. Veel huisartsen hebben tegenwoordig een praktijkondersteuner GGZ in hun praktijk, die in ieder geval een eerste beoordeling kunnen doen.

Vriendelijke groet,
Dr. J. van der Wal