Discipline valt tegen

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik dacht altijd dat ik mezelf wel aan mijn normen kon houden: ik pakte mijn mobiel niet te vaak, zorgde ervoor dat ik niet té veel tijd aan school besteedde, kon echt wel zonder series van Uitzending Gemist, kon de snoeppot echt wel dicht doen voor ik mezelf volstopte, enzovoorts. In de vakantie merk ik echter meer en meer dat het toch wel flink tegenvalt. Elke avond bedenk ik dat ik de dag wel kan beginnen met Bijbellezen, elke ochtend vergeet ik het of heb ik geen zin. Ik kan drie dagen zonder snoep, maar daarna eet ik het alsof ik het drie weken niet gegeten heb. Mijn mobiel houd ik angstvallig in de buurt, want wie weet misschien mis ik wel wat. Praktisch een dagje wifiloos heb ik wel eens gedaan, maar wat als iemand net oppas nodig heeft en mij tevergeefs appt? En zo gaat het met alles maar door. Wie kan mij tips geven om deze vakantie nuttig te besteden en ook positief en met nieuwe moed het schooljaar in te gaan?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je dacht jezelf een beetje onder controle te hebben, maar het valt tegen? Welkom bij een grote groep mensen die dezelfde ontdekking deed.

Wij mensen hebben vaak een stukje structuur nodig. Wanneer een bepaald kader ontbreekt (bijvoorbeeld in vakanties) , is het voor ons lastig om aangeleerd gedrag vol te houden. We blijven mens... Ooit sprak ik iemand die een hulphond gebruikt. Geweldig wat zo'n dier kan. Vol bewondering kan je daarnaar kijken. Alleen, wanneer er een kat in de buurt kwam, werd hij afgeleid. Dan bleek dat hij gewoon nog steeds hond was. Snap je de link met ons?

Nadenkend over je vraag komen er twee citaten bij mij boven. In Markus 6:31 zegt Jezus tegen Zijn discipelen die vol zitten van wat zij gedaan hebben: "Rust wat uit...". Drie woorden om eens even voor te gaan zitten. En, Luther schijnt ooit gezegd te hebben: "Durf een zondaar te zijn...".

Ik wil daaraan toevoegen: leer dobberen op de zee (!) van genade. Jezus betaalde ook ons gebrek aan discipline. Wanneer je die les echt leert, recreër je echt.

Met een hartelijke groet,
Michel van Heijningen