Eerst belijdenis voor trouwen of dopen

drs. C.D. (Constant) van den Heuvel / Geen reacties

Vraag

Moet je eerst belijdenis gedaan hebben voordat je wilt trouwen of je je kinderen wilt laten dopen? Of is dat in iedere kerk verschillend?

Antwoord

Beste vriend(in),

Bedankt voor je vraag. Zoals je weet zijn er helaas veel verschillende kerken in Nederland. Alles is niet overal hetzelfde. Maar eerlijk gezegd heb ik ook een vraag aan jou. Waarom wil je dit eigenlijk weten? Is het nieuwsgierigheid of zit er meer achter? Is het afleggen van openbare geloofsbelijdenis iets wat je bezighoudt ? Is het iets waar je wellicht heel erg tegen opziet en probeert te omzeilen ?

Zonder een heel theoretisch verhaal te gaan ophangen, denk ik dat het voor jou belangrijk is dat je weet wat de “openbare belijdenis des geloofs” inhoudt. Het is in ieder geval geen toegangskaartje tot bijvoorbeeld het laten dopen van je kinderen. Het is iets dat op zichzelf staat en alles te maken heeft met jouw relatie met God. Er zijn kerken waar men leert dat belijdenis doen een instemmen is met de aloude gereformeerde waarheid. Ze noemen dat ook wel belijdenis van de waarheid. Op zich is het niet verkeerd om in het openbaar te zeggen dat je gelooft dat God bestaat en Zijn Woord de waarheid is en dat je gelooft in jouw kerk de waarheid verkondigd wordt. Maar ik meen toch dat het tekort is en eigenlijk ook onbijbels. Je blijft namelijk zelf buiten schot en dat gevoel heb ik bij jouw vraag ook een beetje. Ik hoop niet dat ik je nu op je tenen ga staan, maar probeer jij jezelf niet op een veilige afstand te houden van de overgave van je leven aan God. Als dat zo is, begrijp ik je heel goed, want dat heb ik ook gehad en ik loop er nog vaak tegenop. Het zelf willen bepalen hoe je leven loopt. En toch... het is zo dom en zo oneerlijk. Oneerlijk en gemeen naar de God, Die jou en mij oprecht zoekt. Zo gemeen naar Christus, waarvan de Nederlandse Geloofsbelijdenis (artikel 26) zegt dat niemand ons meer lief heeft dan Hij.

Belijdenis doen is het erkennen dat je voor die liefde van Hem bent gevallen. Dat je niet meer buiten Zijn persoon en Zijn werk voor, op en na Golgotha kunt leven. Kun jij dat ? Kun jij leven zonder de Heere Jezus ? Misschien wel, als je heel eerlijk bent. Maar het Evangelie leert dat Hij in oprechte liefde naar je zoekt. Je voelt het wellicht niet, maar zonder Hem balanceer je op het randje van de hel. Je zult de eerste niet zijn, die ineens wordt weggenomen. Besef jij echt je toestand ? Moet je eens eerlijk over nadenken...Niet als voorwaarde, maar om te zien hoe waardevol Jezus Christus is. Die bewogen Heere Jezus is echt in jou geïnteresseerd. Niet in je geld of in je werkkracht. Nee, echt in jou! Die de liefde van Zijn Vader en Zichzelf bewijst door op Golgotha te sterven voor de zonden van goddelozen (Romeinen 5:8 en Efeze 2:4 en 5). Ook voor jouw zonden en zondigheid is volkomen betaald. Je kunt God nooit meer tegenvallen, want Hij weet wie je bent en zoekt het allerbeste voor je. Hier en Boven, nu en voor eeuwig. Dit is geen oppervlakkig praatje, dit is de Bijbelse boodschap, zoals die ook wordt nagesproken in de Gereformeerde Belijdenis.

Als God nu zo is, zou je Hem dan geen Koning laten zijn over je leven? Buig je en vertel eerlijk wie je bent. Vertel over je zonden en je afkerigheid (die Hij belooft te veranderen volgens Hosea 14:10). Vertel dat je het allemaal niet weet en dat je zo bang bent dat je leven nu een saaie boel wordt waar niks mag. Eerlijk zijn en dan toch vragen om Zijn komst in jouw leven. Dan komt Hij, ook al merk je daar zelf in het begin niet zoveel van. De Bijbel zal je gaan aanspreken, de preken gaan voor je leven en in dit alles ga je meer van Jezus' liefde voor jou leren. Hij wil elk moment met je zijn. (Mattheus 28: 20, Jesaja  41:10, Jesaja 42:16). Hij heeft belangstelling voor elk onderdeel van jouw bestaan en wil je Zijn levenslessen leren.

Maar misschien denk je nu dat je die tijd helemaal niet hebt. Je staat misschien op trouwen en misschien moet je wel trouwen en een kind ten doop gaan houden. Ook dan blijft het bovenstaande staan. Christus wil jou, wil de kleine voor Zijn rekening houden. Maar ga geen belijdenis doen als toegangskaartje voor huwelijk en doop. Voor een huwelijk hoef je overigens geen belijdenis des geloofs af te leggen. Voor de doop liever wel. Maar wat let je om daar nog even mee te wachten. De doop is het teken en zegel van het verbond. Het staan in een verbond met God is iets de Heere het kleine kind schenkt in de geslachtslijn als zodanig. Een kind van gelovige ouders is een verbondskind. Een overhaaste doop voegt daar niets aan toe.

Daarom nogmaals mijn oproep om zelf voor de Heere Jezus neer te buigen en via de Bijbel en de prediking Hem te leren kennen. Ik heb voor mijzelf veel aan het Evangelie naar de beschrijving van Johannes gehad. Jij wellicht ook.  Maar het kan ook goed zijn om meer van de Heere te leren kennen in goede boeken en boekjes. Niet al te dik, maar wel heel verhelderend vind ik “Verlegen om Christus” van I. Esser of “Gods weg van vrede” van Horatius Bonar en ook veel mensen werden gezegend door “Rondom de enge poort” van Charles Haddon Spurgeon. Ook meen ik dat je goed terecht kunt bij lezingen die door de SRA, Stichting Reformatorische Jongerenavonden. Ga niet af op je gevoel, maar op wat God belooft. Dat staat vast, jouw gevoeligheid schommelt.

Laat je met God verzoenen roept het twintigste vers van 2 Korinthe 5 ook jou toe en een ieder die dit antwoord leest. LAAT  JE VERZOENEN ! Door te buigen en alles van jezelf los te laten en alleen te rusten op een volledige Zaligmaker, Die jou niet laat vallen.

Dit was wellicht niet het antwoord dat je verwachtte, maar een beter antwoord is er niet. Het ga je goed onder Gods zegen.

Drs. C. D. van den Heuvel

Lees meer artikelen over:

belijdenis