De lengte van de kerkdiensten

Ds. D.W. Tuinier / 26 reacties

Vraag

Aan een predikant van de Gereformeerde Gemeenten. Een vraag over de lengte van de kerkdiensten in het algemeen. Hoe lang zouden kerkdiensten moeten duren, afgezien van sacramentsbedieningen? Waarom duren diensten van Ger. Gem.-predikanten eerder twee uur dan anderhalf uur? Vroeger heeft ds. G. H. Kersten eens gezegd, dat als iemand het binnen anderhalf uur niet kan zeggen, hij het binnen twee uur ook niet kan zeggen. Doordeweeks nemen ouders hun kinderen vaak niet mee, omdat de diensten langer duren dan anderhalf uur. Ooit heeft ds. G. J. van Aalst een oproep gedaan, na een bericht van een bezorgde moeder, maar helaas is er weinig tot niets veranderd. De als ‘zwaarder’ bekend staande predikanten hebben eerder de neiging om langer te preken. Word je als predikant te licht bevonden als je ‘slechts’ anderhalf-uurs-diensten houdt? Het gaat toch om de kwaliteit en niet om de kwantiteit? Een bezorgde hoorder.

Antwoord

Je hebt gelijk, hoewel ik zelf ook moeite heb om mij aan de tijd te houden... Mij is geleerd dat de gemeente na anderhalf uur huiswaarts moet gaan. Avondmaaldiensten mogen niet langer dan twee uur duren. Zeker in Zeeland, waar men drie diensten op een zondag kent, is dat nodig.

Goed dat je deze vraag stelt. Ik zie het als een opscherping. Bedankt! Mijn vrouw (mijn beste ouderling!!) zegt dat de korte(re) preken krachtiger en beter overkomen dan de preken die lang(er) duren. De andere kant is: niet te veel op de tijd letten, hoor! Er is toch geen betere plaats dan in Gods huis (Ps. 84:1). Als Gods Geest werkt, gaat alles vanzelf... Maar nogmaals: God is een God van orde! Alles op zijn tijd!

Je opmerking over zwaardere of/en lichtere predikanten, daarover laat ik mij niet uit. Dat vind ik zo’n rare discussie. Die kan niet vruchtbaar zijn, laat staan tot Gods eer.

Van harte al het Nodige,
Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

kerkdienstpreek
26 reacties
Samanthi
@johangroen
Je ging toch al oftopic dus dat maakt niet uit.
Johangroen
Ik laat me niet uitlokken daar ben ik al te vaak ingetrapt.
Samanthi
Dat komt mooi uit ik ook niet.
MUS
Leuke uitspraak van Tuinier, zeker nu de discussie over de vrouw in het ambt gaande is...

Waarom moet je een samenkomst van de gemeente afbakenen in tijd. Geloof niet dat ze dat in de Bijbelse tijd ook deden. Laat het vooral een levendig geheel zijn, waar ontmoetingen plaatsvinden, koffie wordt gedronken, samen gebeden, gezongen en het Woord wordt gedeeld. Is de huidige cultuur misschien niet meer bij de tijd?
Jesaja40
Sjalom lezer,

Toen wij van de Eeuwige de Sjabbat kregen stond daar gelukkig niet bij hoe je die moest houden. In de loop van de tijd kon men kiezen om naar de tempel te gaan in Jeruzalem. Was dat te ver, dan was er altijd een plaatselijke synagoge. Wat wel bindend was het te lezen schrift gedeelte uit de Thora en de profeten. Verder mocht elke synagoge zelf bepalen hoe de bijeenkomst er uit zag.

De gelovigen uit de heidenen die in aanraking kwamen met het evangelie maakte het totaal niet uit hoe lang de dienst duurde. Men nam daar de tijd voor. Onze apostelen legden vanuit de Thora het evangelie uit. Beste mensen, het nieuwe testament was toen nog niet op schrift gesteld. Met open mond hoorde men de verbindingen aan die vanuit de schriften heen wees naar onze Messias Yeshua.

U praat over lange diensten, oké, dat komt in onze synagoge ook gewoon voor. Ondanks de vaste jaarlijkse cyclus is iedere week een frisse kijk, die al duizenden jaren oud is. Iedere rabbijn valt niet in herhaling als hij voor de zoveelste keer een gedeelte behandeld. Het is en blijft fris en beslist niet langdradig. Dat komt gewoon omdat er rechtstreeks uit de grondtekst wordt gesproken. We hebben geen omhaal van woorden nodig, de tekst dwingt ons gewoon om de diepere laag te onderzoeken.

Als men plaatselijk gewend is om lange diensten te houden dan dient de gastspreker daar rekening mee te houden. Dat houdt ook in dat als u ergens te gast bent u zich dient te onderwerpen aan de plaatselijke gebruiken. De lengte van de preek is niet bepalend, maar de inhoud is bepalend.

Ik kijk de mensen altijd aan als ik spreek. Zodra ik merk dat de aandacht wat verslapt rond ik mijn preek af. Blijft men geboeid luisteren dan kan ik daarop inspelen en langer doorgaan met het doorgeven van de parels die er in de tekst zitten opgesloten. Voor mij is dat een herontdekking die ik mag doorgeven. Dus lengte, het hangt er vanaf hoe men daar tegen aan kijkt. Het herhalen of het met andere woorden benadrukken is dubbel op. Kort, krachtig en duidelijk kan zomaar langer zijn dan een uur.
EsDee
Jesaja40 je mag een keer bij ons langskomen!