De lengte van de kerkdiensten

Ds. D.W. Tuinier / 26 reacties

Vraag

Aan een predikant van de Gereformeerde Gemeenten. Een vraag over de lengte van de kerkdiensten in het algemeen. Hoe lang zouden kerkdiensten moeten duren, afgezien van sacramentsbedieningen? Waarom duren diensten van Ger. Gem.-predikanten eerder twee uur dan anderhalf uur? Vroeger heeft ds. G. H. Kersten eens gezegd, dat als iemand het binnen anderhalf uur niet kan zeggen, hij het binnen twee uur ook niet kan zeggen. Doordeweeks nemen ouders hun kinderen vaak niet mee, omdat de diensten langer duren dan anderhalf uur. Ooit heeft ds. G. J. van Aalst een oproep gedaan, na een bericht van een bezorgde moeder, maar helaas is er weinig tot niets veranderd. De als ‘zwaarder’ bekend staande predikanten hebben eerder de neiging om langer te preken. Word je als predikant te licht bevonden als je ‘slechts’ anderhalf-uurs-diensten houdt? Het gaat toch om de kwaliteit en niet om de kwantiteit? Een bezorgde hoorder.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je hebt gelijk, hoewel ik zelf ook moeite heb om mij aan de tijd te houden... Mij is geleerd dat de gemeente na anderhalf uur huiswaarts moet gaan. Avondmaaldiensten mogen niet langer dan twee uur duren. Zeker in Zeeland, waar men drie diensten op een zondag kent, is dat nodig.

Goed dat je deze vraag stelt. Ik zie het als een opscherping. Bedankt! Mijn vrouw (mijn beste ouderling!!) zegt dat de korte(re) preken krachtiger en beter overkomen dan de preken die lang(er) duren. De andere kant is: niet te veel op de tijd letten, hoor! Er is toch geen betere plaats dan in Gods huis (Ps. 84:1). Als Gods Geest werkt, gaat alles vanzelf... Maar nogmaals: God is een God van orde! Alles op zijn tijd!

Je opmerking over zwaardere of/en lichtere predikanten, daarover laat ik mij niet uit. Dat vind ik zo’n rare discussie. Die kan niet vruchtbaar zijn, laat staan tot Gods eer.

Van harte al het Nodige,
Ds. D. W. Tuinier

Ds. D.W. Tuinier

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

kerkdienstpreek
26 reacties
Autumn
Zeker met kinderen in de dienst is twee uur echt veel te lang. Anderhalf uur vind ik dan echt de max. Ook voor mijn eigen spanningsboog en concentratie. Een preek van 20 minuten is ideaal, dan kan ik er van het begin tot einde actief naar luisteren. Duurt het langer, dan verzwakt mijn aandacht (hoe interessant het onderwerp ook is). Helaas zie ik dat om me heen ook gebeuren...er zitten genoeg mensen met hun ogen dicht tijdens de preek. Echt schandalig! Ik kan er niet bij...
Jeremiah
Tja, in het vervolgende Schotland van William Guthrie stonden de mensen 5uur in de regen ademloos naar hem te luisteren. Tijdens de preken van Whitefield riepen ze na 2uur: go on, go on. Hopelijk zijn er hier ook nog mensen die graag veel langer in de kerk -onder het Woord der zaligheid-
zouden willen zitten. Als de Heere in je leven komt is een kerkdienst niet snel te lang..
Ellenoor
"Mijn vrouw (mijn beste ouderling!!)..."
Dit is wat mij betreft de opmerking van de week. Prachtig!

En verder is het natuurlijk prachtig als mensen vijf uur lang kunnen luisteren, en als God het wil kan Hij een wonder doen en zelfs de aandacht van kinderen al die tijd gevangen houden, maar predikanten hebben ook een verantwoordelijkheid: rekening houden met de hoorders (dat deed Paulus ook), geen onbegrijpelijke taal gebruiken, geen dingen in een uur zeggen die je ook prima in een half uur kunt zeggen...
RinusK
Eens met Jeremiah, ik deel de hoop dat er velen mogen zijn of komen waarvoor de dienst niet lang genoeg kan duren.

@vraagsteller, ik heb me tot m'n verdriet vele jaren geërgerd aan van alles binnen de kerk (waaronder ook de lengte vd preek), probeer ook eens bij jezelf na te gaan waarom het je ergert.
Bij mij was het zo (dat hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn) dat ik ten diepste niet wilde luisteren, en nee, dat zei ik niet hardop, dat besefte ik misschien ook niet eens volledig, maar het was vormendienst. 'Dat hebben we ook weer gehad, op naar de koffie.' Diep in m'n hart leefde dat en dan duurt een dienst al snel te lang.
Lekkerbek
Ik zou graag willen dat bij ons de preken langer duren. De dienst duurt anderhalf uur. En er wordt echt genoeg gezegd, genoeg om over na te denken. Toch denk ik meestal: Hè jammer, is het nu al tijd?
Probeer niet op je horloge te kijken, drink de woorden op die gesproken worden. Bidt of de Heere je de tijd doet vergeten, bidt bovenal of het tot zegen mag zijn! Bij ons was pas iemand die vond dat de door de ouderling gelezen preek te kort was. Deze persoon zei dit ook tegen de desbetreffende ouderling. De ouderling vroeg: weet u nog wat de 3 punten waren? Nee dat wist hij of zij niet meer. De ouderling antwoordde: dan was het nog te lang! Einde discussie.
De Heere zal straks niet van ons vragen hoe we de lengte van de preek vonden, wel wat we ermee gedaan hebben!
jorinde
In de PKN waar wij gekerkt hebben was het altijd een uur en een kwartier heel erg fijn. Vooral voor de kinderen. Nu kerken we ergens anders en daar is de kerkdienst anderhalf uur. Voor onze kinderen toch echt een verandering. Natuurlijk is het fijn om als volwassene in de kerk te zijn, maar als onze kinderen het zat worden, en dat vind ik niet meer dan logisch, dan ben ik soms blij dat de dominee amen zegt. Mijn advies aan dominees is toch echt aan de tijd houden en dat bedoel ik dan met name voor ouders met jonge kinderen. Lang stil zitten kan voor kinderen heel erg moeilijk zijn.
Johangroen
jeremiah, helemaal met je eens, in die tijden zat men juist te wachten op een preek hoe lang die ook duurde, de mensen waren hongerig naar het evangelie, dat is vandaag de dag vaak ver te zoeken, het is idd een vormendienst voor veel mensen, die zitten er omdat het nu eenmaal zo hoort,

Verschillende keren ging ik een aantal jaren geleden mee met een familie, als daar een dominee was, de diensten waren zo vol van Gods Heilige Geest, ik wist niet eens de tijd meer mn ziel werd gevuld met wat ik hoorde, en dan na de dienst stap je de huiskamer daar binnen en het eerste wat je hoorde was pfffff dat duurde lang, hey piet wat deed ajax eigenlijk, of hey heb je die en die in de kerk gezien, of gemurmel over mode, mensen wat vreselijk waar is de zucht naar het evangelie gebleven? waar is er nog een ziel die alleen maar onder Gods woord wil zijn? ze zijn er dat weet ik zeker maar stilletjes ze durven vaak niet meer van zich te laten spreken,

Nog steeds zijn er in schotland diensten waar alle kinderen aanwezig zijn ook zeer kleine en nooit hoor je wie dan ook klagen over een preek die te lang duurde.

Ik vrees wel eens dat het ook ligt aan vele lege preken zonder de Geest erin van onze lieve Heere Jezus, ik geloof dat als God tot ons spreekt via een echte geroepen knecht dat er veel meer mensen ademloos zouden zitten luisteren.
Mona
Laten wij dan vurig en vasthoudend bidden, om Geestvervulde knechten die Christus en Zijn werk centraal stellen.
We kunnen wel klagen, maar hoe staat het met ons gebed om een krachtige doorwerking van Gods Geest? Is dat het verlangen van ons hart?
schoenveter
Er zijn meerdere dingen waardoor erediensten lang kunnen worden behalve een lange preek, denk aan:
Niet ritmisch zingen,
een langzame spreker (bij sommigen de slomer=vromer gedachte),
veel herhaling i.p.v. een concrete manier van spreken of allerlei activiteiten / toevoegingen aan een kerkdienst.

Dat laatste zie je dan niet bij GerGem, maar ik wil daarmee aangeven dat het ook daarvan lang(er) kan duren bij anderen, al halen ze dan wel iets van de preek af ter 'compensatie'.
Verder zijn we de lange diensten niet meer zo gewend. Tegenwoordig gaat alles snel, zit ons leven vol met smartphones, internet, werk etc. waarmee we enorm snel even informatie krijgen. Bij de mensen hun beleving merk je dat de onrust stijgt en de concentratie daalt, voor sommigen is 1 uur al (gevoelsmatig) lang want je had wel 30 keer op je telefoon kunnen kijken in de tussentijd.
Samanthi
Ik weet niet of je oude tijden kunt vergelijken met nu, er waren weinig of geen zuivere predikanten in de tijd van Withfield bovendien wisten ze niet wanneer hij weer zou komen.

Als een predikant minder gave heeft en weer ons in moeten spannen om te luisteren kan het toch zijn dat je zou willen dat hij nog even doorgaat, terwijl als een redenaar in herhaling valt zou je willen dat hij amen zei.

Ik denkt dat de lengte van de preek iet uitmaakt, maar wel dat de predikant stopt als hij klaar is.

Nodeloos rekken maakt luistermoe.

Het belangrijkste las ik bij @Mona gebed voor de spreker en voor de hoorders.
Daar zou ik aan toe willen voegen dankbaarheid dat wel naar de kerk kunnen gaan dat God goedertieren is en boodschappers stuurt.

Dan is het gezeur over.
Jeremiah
@mezelf

William Guthrie moet natuurlijk James Renwick zijn...
Johangroen
Helemaal mee eens Mona, vurig gebed is nodig om nog predikers op de stoel te krijgen vol van de Geest Gods,

welk gezeur bedoel je samanthi? je zegt dankbaarheid dat we naar de kerk kunnen gaan, maar als daar nu niet meer de waarheid gepreekt word? en er Boodschappers staan die niet door de Geest geleid worden?
pannenkoek
Tip voor evt. predikanten en ouderlingen die lezen:
We zijn gewend ( in de GG) aan één tussen zang. Maak er 2 van. Dan kunnen we na het zingen weer fris luisteren. Zo wordt het 3x20 of 3x15 min.
Sommige predikanten/ouderlingen doen het al. Ik vind het heerlijk!
Samanthi
@Johangroen
Ik refereerde naar de DL
Dan gaan we niet meer redeneren hoe lang of hoe kort een dienst moet zijn.

Het is niet aan ons om te beslissen of een predikant wel of niet door de Geest geleid wordt.

Je begeeft je op glad ijs als je dat wel doet.
dorpeling
@Pannenkoek, zo zie je maar weer.. smaken verschillen en dan kan het nooit iedereen van zin zijn.

Ik vind het vaak jammer dat er een tussenzang is, je bent dan zo aan het luisteren en opeens ga je zingen. Ik heb dan juist weer moeite om 'er weer in' te komen.

Wat betreft de lengte; begin, gebed, lezen etc is al gauw 3 kwartier. Dan nog 3 kwartier dienst, is echt niet te lang hoor!
Zo'n honger, dat het steeds weer te snel voorbij is.
Johangroen
Samanthi,

De Bijbel zegt dat een predikant vol van de Heilige Geest moet zijn, hoe kan hij anders preken? Dan word het mensenwerk en is het geen Gods werk meer, beetje raar dat jij zegt dat men daar af moet blijven.
Hand 11/13/20
Ef3:5
Joh 16:13
1 joh 2: 27 enz
Samanthi
@johangroen
1 we hadden het over de lengte van de kerkdienst
2 waarom ga je dan opeens over de dominee praten

Zit je zelf in een kerk waar de predikant volgens jou niet geleid wordt
of denk je dat ik in zo'n kerk zit.

Dan het laatste wat ik wil zeggen, ik had het over gebed voor de predikant en de dankbaarheid, daarom snap ik de reactie niet.
Ik snap echt niet waarom er je dan een reactie erop gaat zetten wat over de kwaliteit van de predikant gaat.
Daar gaat deze vraag helemaal niet over.
Johangroen
samanthi ik gaf in mijn redenatie alleen aan over het geleid worden door de Heilige geest bij een predikant, jijzelf had hier commentaar op, leg dit dus niet bij mij terug,

ik had al antwoord gegeven over de lengte van de preken, als men luisterd met een hongerige ziel dan maakt het niet uit of het een kwartier duurt of een uur, dan wil men het evangelie opzuigen als een spons,
Samanthi
@Johangroen
waarom gaf je die reactie dan?
Johangroen
daar ga ik niet op in dan gaan we oftopic, als je niet begrijpt wat ik zeg moet je misschien nog eens goed lezen, of mij een pb sturen.