Meester is boos

drs. C.D. (Constant) van den Heuvel / Geen reacties

Vraag

Mijn meester heeft soms van die aanvallen waarbij hij erg boos wordt. Dan is hij soms boos op een leerling die hem lastig valt. Hij heeft al een paar keer een jongen uit de klas gegooid en geschopt. Nu moet hij voor de rechter komen omdat hij een jongen uit mijn groep geschopt en geslagen en uit de klas gegooid heeft. Wat moet ik doen? Ik voel me nu helemaal niet lekker in mijn vel zitten.

Antwoord

Tjonge, geen leuk verhaal. Het verbaast me trouwens wel dat de meester nog voor de klas staat. Als je voor de rechter moet komen, is het de gewoonte dat iemand geen les meer geeft tot de rechter uitspraak heeft gedaan. Ik begrijp dat je je vervelend en bang voelt. Ik zou dat direct thuis bespreken.

Toch wil ik je ook een andere kant van de zaak laten zien. Er zijn leerlingen, die soms (bewust) het bloed onder de nagels van een leerkracht vandaan halen. Slaan of schoppen mag hij/zij nooit doen, maar als het een keertje misgaat, is dat niet zo vreemd. Realiseer je ook dat het onderwijs een zwaar beroep is en dat leerkrachten het soms heel moeilijk hebben. Aan jou de taak om het leven van een leerkracht dan niet extra moeilijk te maken.

C. van den Heuvel

Lees meer artikelen over:

leraar