Stug maagdenvlies

E. (Betsy) Westeneng / 1 reactie

Vraag

Ben niet getrouwd, maar heb wel verkering. Heb een stug maagdenvlies waardoor tampons etc. niet mogelijk zijn. Het is ook niet mogelijk om één vinger helemaal binnen te krijgen. Probeer je dat wel dan doet het erg veel pijn en gaat het gewoon niet verder. Heb gelezen dat je het maagdenvlies weg kan laten halen. Is het verstandig om dat al voor het trouwen te doen of na het trouwen? Kortom: zijn er principiële bezwaren om het maagdenvlies voor het huwelijk weg te laten halen?

Antwoord

Om met de laatste vraag te beginnen: er zijn geen principiële bezwaren om het maagdenvlies voor het huwelijk weg te laten halen. Ik wil wel even kwijt dat het me opvalt dat je er zo van uitgaat dat dit dè oplossing is! Het komt voor, maar is toch redelijk uitzonderlijk, dat het maagdenvlies operatief verwijderd wordt. Hoewel de naam anders veronderstelt is het in feite geen vlies, maar een elastisch weefselrandje dat als een ringetje rond de opening van de vagina zit. Soms is het stug of geïrriteerd. Bij het eerste inbrengen van een vinger kan het wat inscheuren. De pijn die het kan geven, kan leiden tot spanning en verkramping van de spieren van de bekkenbodem. Door de angst voor de pijn kan het de volgende keer leiden tot nog meer verkramping van de bekkenbodemspieren, waardoor het helemaal niet meer lukt.

Ik adviseer je eerst zelf door te gaan met oefenen om voorzichtig een vinger in te brengen. Mocht er toch sprake zijn van een stug maagdenvlies, dan is het mogelijk om dit met de vinger verder uit te rekken. Mogelijk zul je vooral wat bekkenbodemspieroefeningen moeten doen om deze meer bewust te kunnen aanspannen en ontspannen. Om een vinger of tampon in te kunnen brengen is het namelijk nodig dat deze spieren ontspannen.

Betsy Westeneng,
psychotherapeute/seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Tags in dit artikel:

medisch
1 reactie
Orchidee
Lieve vragenstelster;

Als je mag weten dat je zonder sexualiteit met je partner je huwelijk in mag gaan maakt dat maagdenvlies helemaal niets uit, er hangt daar niets van af.
Ik zou zeggen; oefen bijvoorbeeld met een vinger en een beetje perineumolie van weleda.
Succes ermee,