Verzwegen gemeenschap met een ander

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Ik ben nu langere tijd getrouwd. In het begin van onze relatie (we hadden zo’n halfjaar een relatie) heb ik gemeenschap gehad met een ander (omdat ik zo gebonden was aan pornoverslaving op het internet). We zijn nu vijftien jaar verder. Ik heb dit nooit tegen mijn partner of iemand anders gezegd. Ik heb God veel, heel erg veel gesmeekt mij te vergeven. Wat moet ik doen? Als ik dit vertel weet ik zeker dat onze relatie nooit meer hetzelfde zal zijn. Ik ben bang, zo vreselijk bang mijn partner kwijt te raken, ook hebben we inmiddels kinderen dus dat maakt het nóg erger, ik houd zo ontzettend veel van ze. Het knaagt de laatste tijd behoorlijk aan mij. Mag ik op basis van Gods Woord weten dat Hij mij vergeven heeft? Ik vraag dit met tranen in mijn ogen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste tobber,

Lang heb ik nagedacht over wat de meest wijze weg is om uit deze innerlijke impasse te komen. Verzwijgen werkt niet, zo is gebleken. En ik vermoed zomaar dat langer verzwijgen de zaak alleen erger maakt, voor jou zelf in ieder geval. Maar ik ben ook bang dat zonder meer opbiechten grote schade veroorzaakt. Een ding is duidelijk: u moet dit niet in uw eentje doen. En omdat ik van een afstand weinig voor u kan betekenen, wil ik u dringend adviseren om een vertrouwenspersoon te zoeken, het liefst iemand die voor dergelijke problemen gekwalificeerd is, iemand uit de psychisch-sociale hulpverlening. Want ik denk dat jullie als echtpaar een traject van begeleiding nodig hebben.

Het gebed om vergeving kan pas dan tot innerlijke vrede leiden als u het ook aan uw vrouw, die u immers direct benadeeld hebt vanwege het feit dat u toen al en relatie met haar was aangegaan, belijdt. Veel gebed en wijsheid gewenst.

Ds. P. van der Kraan

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

overspelvergeving