Ervaringen tijdens psychose

Jan Tollenaar / 1 reactie

Vraag

Ik ben een half jaar geleden psychisch ingestort geweest door een aantal vervelende gebeurtenissen. Ik was erg zwak en greep me vast aan de Bijbel. Alles leek op mij van toepassing. Nu zie ik dat dit niet klopte en het bij mijn ziekte hoorde. Ook zag ik dingen die er niet waren en hoorde ik stemmen. Hier bleef ik rustig onder. Toen ik dingen tegen mijn man zei die niet klopten is hij met mij naar de crisisdienst gegaan. Ik heb medicijnen en het stempel “bipolaire” opgeplakt gekregen. Ook spraken ze over randpsychotisch.

In deze periode heb ik twee dingen meegemaakt die ik niet goed kan plaatsen. Het eerste is dat alles om me heen weg was en ik zag iets van de hemel voor mijn waarneming en het tweede was dat ik dood ging. Dit was heel eng. Ik riep: “Heere help!” Toen keerde het leven weer terug in mijn lichaam. Wat kan dit geweest zijn? Hoort dit bij een psychose? Ik moet er nog best weleens aan denken en ben bang om dat dood gaan nog eens mee te maken. Gelukkig gaat het op dit moment erg goed met me.

Antwoord

Hallo vragensteller,

Wat ben jij door een zeer bewogen periode heen gegaan. Het valt me op in je verhaal dat je aan het terugkijken bent op die periode, dat is vanuit therapeutische oogpunt erg sterk.

Het thema doodgaan roept veel vragen op. Dat is bij veel mensen zo maar vooral in jouw geval komt hier een ervaringsgerelateerde herinnering bij, dit maakt het onderwerp beladen. Veel medici zijn geneigd om dit vanuit medisch model te verklaren en dat er vanuit je angst bijvoorbeeld een enorme stofwisseling plaatsvindt, waardoor je als het ware weer in het hier en nu komt bij een psychotische beleving. Zowel als christen en als therapeutische oogpunt zie ik soms mensen veranderen zonder dat wij mensen daarbij veel hoeven doen, het gebed en geloof moet nooit onderschat worden.

Jouw vraag “hoort dit bij een psychose?” is daarom moeilijk eenduidig te beantwoorden. Mijn mening: ja, het hoort bij de psychose maar wat een krachtig God hebben wij toch dat Hij op onze dieptepunten ook bij ons is!

Ik hoop voor jou dat je dit niet meer hoeft mee te maken op deze manier. Belangrijk is om hierover te blijven praten!

Gods zegen toegewenst!

Jan Tollenaar

Lees meer artikelen over:

psychose
1 reactie
jorinde
Heel herkenbaar verhaal. 4 jaar geleden ook een psychose doorgemaakt. Waarschijnlijk gaat je behandelaar er niet op in wat je tijdens de psychose heb meegemaakt.
Als ik nu terug kijk op mijn psychose kan ik het relativeren en zie ik het gewoon als kortsluiting in mijn hersenen. Geef het vooral de tijd om het te verwerken. Het is al moeilijk genoeg om het een plaatsje te geven. Wens je heel veel sterkte met het verwerken van de ervaringen die je in je hoofd hebt meegemaakt.