Ik wil graag bekeerd worden

J.W.N. van Dooijeweert / 7 reacties

Vraag

Ik wil graag bekeerd worden, maar soms denk ik dat ik het wil om de straf te ontlopen. Ik lees elke dag uit de Bijbel, bid elke dag, maar dat is niet genoeg. God moet het werken, maar moet ik dan altijd maar blijven afwachten tot God het doet? En je kan het ook weer niet verdienen, maar hoe moet het dan? Wat moet je dan doen? En ik ben erg bang voor de oordeelsdag, ik denk er elke dag wel aan. En ik weet niet wat ik eraan moet doen.

Antwoord

Lieve vriend of vriendin,

Je wil graag bekeerd worden, maar soms denk je dat het alleen is om de straf te ontlopen. De Heere vraagt niet waarom je de straf wilt ontlopen maar dringt je met liefde op om je te bekeren. Dat is Zijn weg om de straf te ontgaan! We liggen verloren als zondige mensen. De eeuwige straf wacht ons. Maar God geeft uitkomst: Jezus Christus als Zaligmaker, als Verlosser. Hij laat tevens prediken: “Bekeert u!” als een bevel, als een opdracht.

Waarom doet God dat allemaal? Om dat Hij niet wil dat jij die eeuwige straf moet ondergaan. Hij heeft een plan voor je uitgedacht. Een verlossingsplan. Dat wil niet zeggen dat jij moet gaan zitten wachten! Je moet je bekeren. “Ja”, zeg je dan, “maar God moet het werken.” Weet je wie dat heel veel preekt? De duivel. Die heeft niets liever dan dat jij gaat zitten wachten tot “de Heere het doet.” Niet naar luisteren hoor. De Heere heeft alles gedaan. Hij heeft je lief, zo lief dat Hij Zijn Zoon heeft gegeven aan het kruis. Voor jouw zonden. Hij wil! Marcus 1: “De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.” De Heere dringt ons, nodigt ons met veel nadruk om Hem te zoeken.

Aan de oordeelsdag mag je gerust eens denken, moet je ook eens aan denken. Maar je mag er geen obsessie van maken hoor. Maak ook van God geen boeman. Hij nodigt en lokt een zondaar om zijn behoud bij Hem te zoeken.

Vertel dit hele probleem nu eens rustig aan de Heere Jezus. Hij wil naar je luisteren. Vraag Hem om Zijn Heilige Geest te laten werken in je hart, zodat je meer duidelijkheid krijgt.  Zet je er ook toe om niet gewoon een gebed te doen, maar te praten met God. Hij is altijd goed voor je geweest, heeft je bewaard, heeft je geholpen. Zou Hij je dan die allergrootste zegen niet willen geven: Kind van Hem zijn. Gedragen in Jezus armen door het leven en straks uit het leven.

En op de oordeelsdag? Met gejuich Hem begroeten, Jezus Die je kocht, Die je opzocht. Sterkte in de zoektocht. Maar laat het geen wachtlokaal worden hoor!

Hartelijke groeten van evangelist
Jan van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

bekeringonbekeerd
7 reacties
Jona123
Ik moest bij het antwoord van dhr van Dooijeweert denken aan de volgende tekst,

12 Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden.
Hebreeën 4:12.

Mocht u dit lezen, ga alstublieft nog lang door met het beantwoorden van de vragen hier. Ik bid voor u. Wat geweldig dat u en uw vrouw net als Paulus recht door zee bent en vol liefde en medeleven voor de mensen.

Ik geef u graag deze tekst mee,

Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader, naar wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.
Efeziërs 3:15‭-‬19 NBG51

Zegen...
Jeremiah
Ik moet aan een uitspraak van Ds van Campen denken: Wachten? Wachten? Je moet helemaal niet wachten, morgen kan het te laat zijn! Gods volk moet wel eens wachten. Heden, zo gij Zijn stemme hoort...
hans0166
De Heer vraagt helemaal niet of je je wil bekeren!
En zeker niet om in een hoekje te gaan zitten wachten.... Hij geeft je de opdracht het te doen, en wel NU
Jeremiah
@mezelf

..ik wil daarmee niet zeggen dat de bekering in de eerste instantie een mensenwerk is. Als er geen hartvernieuwende genade is is er zeker geen bekering. Alles is vrije genade door God, van boven naar beneden gewerkt. Als vrucht van die genade gaat een mens zich bekeren. Gebed is het middel om die genade van God af te smeken. Die genade wil Hij ook geven, anders zou God tegen Zijn Eigen Woord ingaan, en dat kan niet.

Thomas Watson:

Er zijn mensen die zeggen: Wij hebben geen kracht om onszelf te redden. U zegt dat wij geweld moeten doen op het Koninkrijk Gods. Dat is alsof u tegen een geboeide man zegt dat hij moet wandelen. Het is waar dat wij niet met vrucht onze eigen zaligheid kunnen werken zolang er geen genade is. Voor de bekering zijn wij volkomen lijdzaam. Als God ons beveelt ons te bekeren,
is dit om ons te tonen wat wij zouden moeten doen. Niet om ons te tonen wat wij kunnen doen. Laten we echter wel doen wat we kunnen. Wij hebben
het vermogen om rotsen, die de ondergang van onze ziel zullen worden, te vermijden. Denk aan gemene en boze zonden. Wij hoeven ons niet in slecht gezelschap te begeven of te liegen. We hebben het vermogen om ons te begeven tot het gebruik van goede middelen zoals bidden, Bijbellezen en het voeren van heilige gesprek ken. Op de jongste dag zullen mensen veroordeeld worden omdat zij zich niet zo hebben ingespannen als
ze hadden kunnen doen. Zij hebben de middelen niet beproefd of God genade wilde schenken. En hoewel wij geen macht hebben om onszelf te verlossen, moeten wij toch jagen naar de zaligheid, omdat God beloofd heeft
genade te schenken en ons tot genade te brengen. Hij heeft beloofd ons hart te besnijden, Zijn Geest in ons te geven en ons bekwaam te maken om in Zijn inzettingen te wandelen. Smeek daarom in het gebed!
aleph
Ik denk dat het ten diepste een list van de duivel is wanneer je je gaat afvragen waarom je bekeerd zou willen worden, met als bedoeling om NIET tot Jezus te vluchten. Denk niet dat er een moment komt dat je wel op een goede manier bekeerd willen worden. De Bijbel is glashelder: Er is niemand die God zoekt! Ga dus niet wachten tot je denkt wel echt te willen.
Vlucht naar Jezus, Hij is vol van genade! Belijdt hem je onwil en je eigenbelang. Hij heeft nog nooit iemand teruggestuurd die tot Hem kwam! Hij wil je alles geven!
Sammie2016
Voor een rechtvaardige is het moeilijk om gered te worden zegt de Bijbel.
Heel veel mensen, inclusief naam christenen, doen niet Gods wil die grotendeels in de Bijbel staan.
Wat is dan Gods wil, het staat in Maleachi 6:8 ...
“Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de Almachtige God Jahweh van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw aan Hem te zijn en nederigen bescheiden de weg te gaan van je God.”

God doorziet alles, we kunnen niets voor Hem verbergen.
Degene die binnenkort Gods oordeel, dat over alle mensen komt, zullen ontvlieden zijn degen die Van Hem, Jahweh, houden en een relatie met Hem hebben opgebouwd.

Wat kan je doen om een vriend van God te worden?
- Gods naam, Jahweh, kennen en gebruiken
- Regelmatig met God praten door te bidden en zijn Woord, de Bijbel, te onderzoeken
- Consequent doen wat Jahweh vraagt

Rom 10:13 zegt Want ‘iedereen die de naam van Jahweh aanroept, zal worden gered’.
Johnvb
Denk ook aan de verloren zoon. Hij ging door totdat hij vreselijke honger had en zelfs het varkensvoer niet kreeg.
Hij dacht er niet aan om zich te bekeren. Zich om te keren en terug naar de Vader te gaan.
Maar toen die vreselijke honger er was, toen ging hij zich bedenken. Er staat: nadat hij tot zichzelf gekomen was. dat is, nadat hij ging nadenken, tot bezinning was gekomen.
Toen wilde hij zich bekeren, zich omkeren en teruggaan.
En hij bekeerde zich ook, hij had berouw, hij ging terug, hij beleed zijn zonden en de Vader sprak hem vrij! Hij kreeg een nieuw leven in het vaderlijk huis. In de nabijheid van de Vader.

100% Gods werk, 100% eigen verantwoordelijkheid.
Nooit kan je tegen God zeggen: U hebt het niet gedaan! De oproep klinkt elke keer: bekeert u!

Hij roept, Hij wil, Hij trekt. Doe dan wat Hij wil, luister en gehoorzaam wat Hij roept. Volg Hem waar Hij trekt.

Zo gij Zijn stem dan heden hoort,
gelóóft Zijn heil- en troostrijk Woord!
Verhard u niet, maar laat u leiden.