Het evangelie delen met jonge kinderen

Ds. S.T. Lagendijk / Geen reacties

Vraag

Een tijd terug heb ik met  mijn broertje en zusje van zeven jaar gesproken over het geloof. Zij waren erg onder de indruk en het onderwerp van mijn bekering kwam aan bod. Ik heb hen verteld dat ik later met God in de hemel mag zijn. Dit vonden zij beiden zo mooi! Maar nu heb ik al een hele tijd last hiervan. Het is ontzettend mooi dit Evangelie met zulke jonge kinderen te mogen delen en bespreken. Ze praatten zo vol verwondering mee! Dat was heel mooi, maar nu twijfel ik of ik er wel goed aan heb gedaan hen over mijn persoonlijke geloof te hebben verteld. Kunnen zulke jonge kinderen daar wel mee omgaan? Wat ik weet is dat mijn broertje het er met een familielid over gehad heeft, dat hij er uit zichzelf over begon tegen die persoon. Zouden ze zoiets kwetsbaars niet in de nuchterheid aan anderen doorvertellen? Is het wel in goede handen bij zulke jonge kinderen om te weten van hun zus dat zij een kind van God is? Ik maak me daar zorgen over, maar misschien is dat wel helemaal niet nodig. Het Evangelie is om te delen, maar ik vind het lastig... Ik hoop dat u mijn vraag snapt!

Antwoord

Je vraagt je af of je er goed aan gedaan hebt om je bekering te delen met je broertje en zusje van zeven jaar oud. Ik zou zeggen: Waarom zou dat verkeerd zijn? Waarom zou het een geheim moeten zijn, als je de Heere mag kennen? Niets is zo groot en zo mooi als de Heere te kennen en Zijn genade te ontvangen.

Stel nu dat je voor je verjaardag een groot cadeau zou krijgen. Een nieuwe mobiel van 600 euro. Of een scooter. Of een auto. Dan ben je daar toch zo vol van, dat je het aan iedereen laat zien? Waarom zou dat met de genade, die de Heere je geeft, niet zo doen? Dat is toch veel groter, rijker en waardevoller dan het grootste cadeau wat je kunt krijgen? Of vergelijk het met verkering krijgen. Als je verkering hebt, dan zou het raar zijn als je je broertje en je zusje niet zou vertellen over je vriend. Waarom zou je hen dan niet vertellen over de hemelse Bruidegom, de Heere Jezus Christus?

Kinderen, ook al zijn ze klein, moeten de Heere Jezus leren kennen. Ze zijn, zo klein als ze zijn, zondig, en hebben vergeving van hun zonden nodig. Daarom moet hen verteld worden over de Heere Jezus, die zondaren hun zonden wil vergeven. Wat is het een zegen als ze daarover horen mogen van iemand die Christus persoonlijk kent.

Als ik je vraag goed lees, zou je het vervelend vinden als ze tegen anderen zouden vertellen. Waarom? Is het Bijbels, om geheimzinnig te doen over Wie de Heere Jezus voor je is? Petrus leert ons dat we altijd bereid moeten zijn om rekenschap af te leggen van de hoop die in ons is (1 Petrus 3:15). Als het goed is, is het bijzondere wat je broertje en zusje van je meegekregen hebben niet dat hun zus een kind van God is, maar is het bijzondere waar je over gesproken hebt dat de Heere Jezus zondige mensen hun zonden wil vergeven en hen tot kind van God maken. En ik zou zeggen: Spreek daar maar veel over.

Ds. S. T. Lagendijk

Lees meer artikelen over:

evangelisatiegeloofsopvoeding