Problemen van beste vriendin

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / Geen reacties

Vraag

Mijn beste vriendin heeft problemen. Ze wordt gepest op school, vernederd en uitgelachen door haar familie, haar broer slaat haar (zonder reden) en haar ouders hebben letterlijk tegen haar gezegd dat ze haar haten. Ook heeft ze anorexia (denk ik, aangezien ze extreem dun is en nog dunner wil worden) en kan ze niet tegen haar ouders zeggen dat ze lesbisch is, omdat haar ouders tegen lesbiennes en homoseksuelen zijn. Kan iemand alsjeblieft helpen met waar ik terecht kan, hoe ik haar kan helpen, zonder ruzie te krijgen? Het liefst zou ik ergens anoniem terecht willen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uit je vraag maak ik op dat je je zorgen maakt om je beste vriendin. Je beschrijft haar thuissituatie waarin sprake lijkt te zijn van een onveilige situatie. De broer van je vriendin slaat haar en haar ouders hebben gezegd dat ze haar haten. Ook wordt ze gepest op school. Je vermoed dat ze persoonlijk ook problemen heeft en je denkt daarbij aan anorexia. Dat je vriendin lesbisch is lijkt hierbij de situatie nogal te bemoeilijken.

Allereerst, fijn om te merken dat jij je het leven van je vriendin aantrekt. Het is voor iedereen belangrijk om mensen om zich heen te hebben, bij wie je je veilig en vrij voelt en waar je jezelf mag zijn. Dat geldt zeker als je het moeilijk hebt. Zo’n vriendin kan jij zijn. In de Bijbel lees ik over de waarde van vriendschappen. Denk bijvoorbeeld aan de vriendschap van David en Jonathan (beschreven in het Bijbelboek Samuël). En in het Bijbelboek Prediker wordt de waarde van vriendschap beschreven (Pred. 4:9-12). De bereidheid om je vrienden te helpen en alles voor hen te geven wordt ook door Jezus beschreven. Zoals een goede vriendin alles overheeft voor haar vrienden, zo heeft de Heere ons als zondige mensen lief: Jezus gaf zijn leven, zodat zondige mensen zalig kunnen worden.

Tegelijk is het zijn van een goede vriendin nog wat anders dan het zijn van een hulpverlener voor je vriendin. Wanneer er sprake is van de problemen die jij beschrijft is goede en professionele hulp nodig. Hierin zal jouw vriendin wel zélf stappen moeten zetten. Jij kan haar als vriendin helpen, maar je zult niet haar problemen kunnen oplossen.

Na wat je schrijft heb ik nog heel wat vragen. Zoals: hoe oud zijn jullie? Wat houdt het pesten op school in? Hoe ziet het gezin van je vriendin er uit? Hoe zit het met jouw vermoeden van anorexia? Hoe weet jouw vriendin dat ze lesbisch is? Omdat ik veel niet weet, maakt dat het lastig om een concreet antwoord te geven. Maar misschien de belangrijkste vraag voor jou nu is: hoe kan jij nu verder? Ik wil je daarvoor een aantal tips geven:

1. Praat met je vriendin over wat jij waarneemt. Vraag haar of ze zich herkent in wat jij ziet en wat jouw zorgen zijn. Je kan dan ook bespreken wat zij hier zelf mee wil doen en eventueel hoe jij haar daarbij zou kunnen helpen.

2. Je vraagt of je ergens anoniem terecht kan. Ik wil je daarvoor willen doorverwijzen naar www.chris.nl. Met een medewerker van deze stichting kan je –anoniem- chatten. Je kan op die manier ook tips krijgen om met de situatie om te gaan en om het gesprek daarover met je vriendin aan te gaan.

3. Bespreek de situatie met een vertrouwenspersoon op school. Bijvoorbeeld je mentor of schoolmaatschappelijk werker. Dat zal niet anoniem kunnen, maar wel vertrouwelijk.

4. Als je lid bent van een kerk kan je de situatie ook bespreken met de predikant, ouderling, jeugdwerker of vertrouwenspersoon. Je zou dan ook kunnen vragen om je te helpen bij de stappen die je zou kunnen zetten.

Misschien heb ik je vraag niet goed begrepen of heb je naar aanleiding van deze reactie nog vragen, voel je vrij om een bericht via Refoweb te sturen. Sterkte toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Pieter Oskam

Mr. P. M. (Pieter) Oskam

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Financieel/diaconaal zorgverlener  (www.bobeldijk.nu)
    Opleidingen: Bachelor of Theology & Master of Laws

Tags in dit artikel:

vriendschap