Hem loven op blijde snaren met de tamboerijn

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Ik heb verschillende antwoorden over gospelmuziek gelezen in de vragenrubriek van o.a. ds. Vreugdenhil en ds. Vergunst. Gospelrock wordt afgekeurd door hen, omdat het uiteindelijk wereldse muziek zou zijn. Maar gaat het er in wezen niet om dat wij doen wat God gebiedt? Dus Hem loven op de blijde snaren en met de tamboerijn en wat dies meer zij? God zal ons toch niet gebieden snaarinstrumenten te bespelen wanneer dit Hem niet bevalt?

Antwoord

Al die muziekinstrumenten die in Gods’ Woord worden genoemd in het kader van Zijn eredienst en het loven en prijzen van Zijn Naam zijn toelaatbaar om te gebruiken. Het is prachtig om al die verscheidene instrumenten te gebruiken om God te dienen. Daar is niets verkeerd mee. In zekere zin hebben we veel van die instrumenten gecombineerd in het orgel, alhoewel de kwaliteit natuurlijk nog ver weg is van die individuele instrumenten.

Het probleem met gospelmuziek is niet zozeer de instrumenten die gebruikt worden. Er is principieel geen verschil tussen een elektrische gitaar en een Johannusorgel. Ik kan ze allebei op een goede en verantwoorde manier gebruiken, maar ook op een goddeloze of onverantwoorde manier. Mijn afwijzing van gospelmuziek betreft ook niet zozeer de manier waarop de muziek wordt gebracht, maar de hele sfeer en de eenzijdige boodschap daarvan.

Afgelopen vrijdagavond was het mijn beurt om hier in ons dorp toezicht te houden in een poging om de losgeslagen jeugd in deze omgeving wat leiding te geven. Het gaat niet uit van onze kerkelijke gemeente, maar ik participeer daarin eens per vijf weken om zodoende wat contact te leggen met de plaatselijke jeugd. Wel, ik kreeg iets te zien en te horen (?) van gospelmuziek. Het lawaai dat ze maakten was ten eerste zo oorverdovend dat ik niks kon horen van de woorden die gezongen (geschreeuwd?) werden. Maar vooral de manier en de hele indruk die daar gemaakt wordt, is oneerbiedig. Je voelt niets meer van de heiligheid van God. Het heeft een totaal wereldse smaak. En dan heb ik niet zozeer over de instrumenten die misbruikt worden, maar het betreft de presentatie van de Gospel. Ik kan geen zinnig woord zeggen over de woorden van het gezang, omdat ik het helemaal niet kon verstaan.

Voor de rest hoef ik me niet te herhalen. De andere redenen waarom ik de gospelmuziek afwijs kun je ergens anders nog wel lezen, in een vroegere bijdrage.

Ds. A. T. Vergunst

Lees meer artikelen over:

gospel