Vrijgezellen dominee

Ds. P. Koeman / 11 reacties

Vraag

Ik heb warme gevoelens gekregen voor mijn vrijgezellen dominee en ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan. Natuurlijk zou ik me heel graag meer ik hem willen verdiepen, maar ik weet niet hoe hij tegen mij aankijkt. In alle opzichten lijkt hij de juiste man voor mij, maar hoe weet ik nu of God mij nu juist naar hem toe heeft geleid? Elke avond bid ik voor duidelijkheid, maar ik zie het niet helder. Wat moet ik doen?

Antwoord

Mevrouw,

Op uw vraag wil ik het volgende antwoorden. U moet zelf geen overhaaste dingen doen of verwachtingen gaan koesteren cq. voeden. Als u oprecht bidt of God de weg wijst en uw gevoelens weegt, mag u het in Zijn hand laten. Is het Zijn wil, dan komt er op Zijn tijd wel uitsluitsel. Daarbij is ook een niet onbelangrijk gegeven dat de betreffende predikant daar zelf duidelijkheid over ontvangt en wel van Hogerhand! Er is een bekende versregel die luidt: laat Hem besturen, waken; het is wijsheid wat Hij doet...

Alle krampachtigheid is in deze geen aanbeveling. Er mag bij alle emoties ook een gezonde nuchterheid zijn!

Met groet,
Ds. P. Koeman

Tags in dit artikel:

predikant
11 reacties
Ineke
Nou ja,je kunt die beste man toch een briefje schrijven en contact zoeken?Ik begrijp dat je er tegenop ziet immers een predikant eer je om zijn ambt maar ook een dominee zal op termijn behoefte hebben aan een gezellin aan zijn zijde.Maar echt ik zou contact zoeken,niet te moeilijk denken een dominee zal met jouw toenadering discreet omgaan dus wat heb je te verliezen?
Gouwenaar
Beste vraagsteller, één tip:
Probeer de man vanwege zijn dominee zijn NIET op een voetstuk te plaatsen (iets wat in de reformatorische kringen maar al te vaak lijkt te gebeuren...).
De man zijn ambt is daar geen reden voor, ik ken dominees die zich enorm eenzaam voelen door het voetstuk waar ze op staan.

Ook een dominee is een gewone man, met gewone mannen-gevoelens.
Als jij inderdaad bent voorbestemd om zijn levenspartner te worden is het een bovendien een ongezonde situatie als je hem op een voetstuk blijft plaatsen...
vdm02
Wat is dit voor onzin? Waarom benader je iemand waar je verliefd op bent als een functionaris? Ik zeg toch ook niet dat ik verliefd ben geworden op mijn kapster? Zolang je verliefd bent op een dominee vrees ik het ergste. Als je hem als een normale meneer kunt zien kan het misschien wel wat worden.
Dinand
Vragenstelster op een dominee verliefd worden is niets mis mee.
Maakt het voor jou geen verschil of het een dominee is of iemand anders waarop je verliefd word, dan is er niets aan de hand.
Maak je wel verschil en kijk je toch anders tegen een dominee aan dan is de vraag aan jou waarom.
Een dominee is ook maar een mens en wie weet kan hij ook nog veel van jou leren.
Je zou voor jezelf al wel kunnen afvragen zouden we bij elkaar passen en wat zouden jullie dan voor elkaar kunnen betekenen.
Als je nu al op je tenen gaat lopen is dat niet goed en dan ben ik het eens wat vdm02 zegt.
Ben wie je bent wees jezelf doe je dat niet komt dat toch wel boven tafel.
Ga er ook mee naar de HEERE Hij weet wat goed voor je is en geeft aan je wat bij je past en wat je nodig hebt, daar is wel vertrouwen voor nodig.
Sterkte en wijsheid van de HEERE.
Dinand
Klopt helemaal Margy om zo met de HEERE om te mogen gaan dat is blijdschap en rijkdom.
Geheel overgeven aan Hem die je kent, die om je heen is altijd, en geen vragen te hoeven te hebben of het ook wel voor jou is.
Hier op refoweb lees ik regelmatig dat daar jongeren en ouderen zo mee zitten , dat is ongeloof zo is onze HEERE niet.
In de zwaardere gereformeerde gemeente zoals dat genoemd word is dit een feit helaas.
Bij onze gemeente zijn ook veel mensen die hier mee een zware last van maken om mee te dragen en dat is in een cgk kerk.
Dat is niet nodig de Bijbel spreekt hier zo niet over, het is wat men mee heeft overgenomen van voorouders.
We hebben niet met voorouders te maken maar met het Woord vanuit de Bijbel en niet met leer van de kerk dat is zonde en ongeloof.
Het is genieten om zo over Hem te mogen spreken, en weten dat het Woord wat in de Bijbel staat het onfeilbare Woord is.
Rijk is het en de HEERE dankbaar voor te zijn dat we het verlossingswerk van Hem mogen kennen, en je geborgen mag weten in Hem JEZUS CHRISTUS die het allemaal met LIEFDE geeft en voor ons verdient heeft door zijn lijden.
Zou iedereen op willen roepen die die zekerheid nog niet hebben, lees de Bijbel en je zult het zien dat het zo is, en laat je niet meeslepen met voorgangers en ambtdragers die een andere leer verkondigen.
Vraag de HEERE naar de waarheid en als je dit doet met vaste overtuiging en een oprecht hart dan word het je geopenbaard ik weet dat zeker, omdat HIJ dat ook met mij en mijn vrouw heeft gedaan.
GODS zegen amen.
Dinand
@Margy
Was wat vergeten om aan toe te voegen.
Bij ons in de cgk kerk is het WOORD goed rechtgesneden zoals men dat noemt.
Onze predikant word tegengewerkt door de ouderlingen en diakenen.
Het word hem ook moeilijk gemaakt om zijn dienst in de gemeente te doen erg is dat.
Er is veel geestelijke ziekte er moeten mannen komen zoals in Hand. 6 staat, mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen Geestes en der wijsheid, wij mogen stellen over deze nodige zaak.
Bij ons gaan de diakenen ook niet aan het avondmaal, wat heb je de gemeenteleden dan te vertellen als je zelf niet weet wie JEZUS CHRISTUS is
Onze predikant blijft het ware WOORD prediken hoewel hij soms zich laat lijkt te beinvloeden.
We bidden veel voor hem dat dat niet zal en mag gebeuren.
Dinand
@Magy
Fijn dat je deze overtuiging hebt daar mag jij je gezegend mee weten.
Ik hoop ook voor de vragenstelster, daar gaat het hier over dat ze elkaar mogen vinden.
Misschien heeft de dominee ook wel een oogje op haar dat zou ook kunnen.
Vragenstelster laat je het nog eens horen hoe de afloop is?
Wens je veel geluk.
mieptruus
Margy, wat heb je dat duidelijk gezegd!
Spatie
Ik zou gewoon maar wachten. Vind het nog steeds een mannenklus om de vrouw het hof te maken en haar te vragen. Als vrouw je eigen "aanbieden" blijft iets tegen natuurlijks. Wat is er nu fijner voor een vrouw dan te merken dat een man om je geeft en moeite doet voor je. Het is helemaal niet erg om een tijd in spanning en onzekerheid te zitten over het feit of de liefde wel wederzijds is. Je kunt natuurlijk wel proberen in zijn gezichtsveld te komen. Bijv. met een gewoon praatje o.i.d., zodat hij je opmerkt.

Je in hem verdiepen??? Hoe ga je dat doen?? Zijn stamboom natrekken? Mensen bevragen over hem?

p.s. een dominee is ook maar een mens. Heb je warme gevoelens voor deze man of voor de dominee?
Lalage
Wat een stichtelijk gepraat hierboven. Ik ben het eens met de reacties dat je hem hetzelfde kunt benaderen als een andere jongen/man die je leuk vindt. Het is eng om de eerste stap te zetten, maar je hoeft niet meteen te zeggen dat je hem leuk vindt, maar je kunt ook gewoon een keer een praatje aanknopen. En dan nog een keer. En dan nodig je hem een keer uit voor een kop koffie na de kerkdienst. Dan merk je vanzelf of het echt klikt. Maar je moet wel actie ondernemen, want door alleen te bidden gebeurt het niet!
Ermelo
Zet het maar uit je hoofd, het wordt toch niets. Ik denk dat een vrijgezelledominee niet op vrijersvoeten zal gaan in zijn eigen gemeente. Dat kan zoveel complicaties geven.