Gemeenten zonder Avondmaal

Ds. H. Paul / 13 reacties

Vraag

Ik las vandaag opnieuw, want had het wel eens eerder gehoord, dat er kerkelijke gemeenten zijn waar het Avondmaal nooit gevierd wordt, omdat men zegt of denkt dat er geen bekeerden zijn. Mijn vraag: is dit echt zo? En als het antwoord ja is, dient zo'n kerk dan ook niet te worden opgeheven en terug te gaan in de status van evangelisatiepost?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Het bedienen van de sacramenten dient altijd door te gaan. Al zou de dominee alleen aangaan, moet het toch doorgaan. De Heere kan het gebruiken om verborgen genadewerk aan het licht te brengen. Ik heb wel eens van een christin gehoord hoe zij toen vrijmoedigheid kreeg om aan te gaan.

Overigens is het voortbestaan van een gemeente niet afhankelijk van de bediening van de sacramenten, maar van de ambtelijke voorziening.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal
13 reacties
pannenkoek
Zo'n gemeente/predikant ziet dus geen vrucht op de prediking. Een hele arme gemeente. Blijven zitten is ook een keuze.....

Moeilijk
zeeland
Bij ons op het dorp wordt in een kerk (oggn) geen avondmaal gehouden omdat de kerkenraad van mening is dat hun gemeente te wereldgelijkvormig is.
Helaas worden er ook geen extra bidstonden gehouden om een terugkeer van de gemeente te bewerkstelligen.
kip
ben het eens met het antwoord van de domine.
maar wat ,,zeeland zegt over de oggn,dat de oggn zegt dat hun gemeente te wereldgelijkvormig isen daarom geen avondmal houd,...tja,het kan ook zijn dat de kerkeraad de gemeente heel goed kent,misschien n kleine gemeente?
en dat over wereldgelijkvormigheid een oordeel v d Heere hangt,dat niet samen kan gaan met de bediening.
wees de wereld niet gelijkvormig.
dan kan er wel elke zondag een bidstond gehouden worden,voor de terugkeer.
wat zou dat n wonder zijn,als dat mag gebeuren.
misschien moet de gemeente eerst in de schuld komen?
misschien is er meer aan de hand?
ik denk dat de echte bekeerde mensen,dan ook smart hebben ,en ervoor opde knieen gaan.
de Heere wil er immers om gebeden worden!
tis net wat ds. Paul zegt,al gaat de ds. maar alleen!
dus,vermoed ik dat er meer aan de hand is.
dorual1
deze week een lezenswaardig artikel in Terdege over het Avondmaal. Citaat: Niet het avondmaal moet wijken voor de zonde, maar de zonde moet wijken voor het Avondmaal!
zeeland
@kip: ik hoop het en ik hoop niet dat het zwaardoenerij is!
Sammie2016
Volgens het gebod van Christus moet het Avondmaal worden gehouden, Lukas 22:19-20 zegt dit.
Maar hoe vaak moet het worden gehouden?
De RK houdt het elke zondag, anderen houden het 1 keer per jaar.
Maar niet doen lijkt mij een inbreuk op het gebod van Christus die zei ....
"blijf dit tot een gedachtenis aan mij doen".
Samanthi
@ Zeeland
Ik heb er grote moeite mee de kerkenraad vindt dat de gemeente te wereldgelijkvormig is. Is het de mening van de kerkenraad of is het gestoeld op de Schrift?
Waaruit bestaat die wereldgelijkvormig?
Uit leggings? Of een verkeerde kleur stropdas? Of uit het niet omzien naar elkaar? Geen wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking en jezelf onbesmet bewaren van de wereld.
Wereldgelijkvormig wordt vaak vertaald in het niet gekleed gaan volgens de code en voor een ander zorgen met activisme.
Bovendien zegt de Heere Zelf doe dat tot mijn gedachtenis. . .
Wie mag er zijn gebod overtreden?
Ik lees nergens in de brieven van Paulus dat naast de stevige vermaningen het Avondmaal wordt ingetrokken. Ook niet in de 7 brieven uit Openbaringen. Waar halen deze broeders dit dan vandaan? En willen zij zelf de dood van de Heere dan niet verkondigen?
huibertus
Als de gemeente leden niet willen aankomen,dan zal toch de ds met
kerkenraad de tafel aan moeten richten dat is hun opdracht,willen ze daar
niet aan voldoen,zullen ze toch moeten aftreden
Lekkerbek
Het blijft een beetje vaag: er zijn gemeentes......welke dan?
En dat iemand weet van een gemeente en een reden daarvan: is dit bij de kerkenraad nagevraagd?
Zolang er geen leden van zulke gemeentes de vraag stellen, na eerst bij de kerkenraad op bezoek te zijn geweest en bij een onbevredigend antwoord de vraag bij de consulent neergelegd te hebben, wie zijn wij dan om hier wat over te schrijven?
En om aannames te doen: het zal wel om leggings etc. gaan.......
Pas hiermee op! Pas als je weet dat het daarom gaat mag je een oordeel geven!
Het antwoord van de ds is helder, en zolang er in onze gemeentes het Avondmaal bediend wordt is er toch niets aan de hand? Of zijn we ineens zo begaan met andere gemeentes? Dat mag, zodra we iets voor 100 procent zeker weten.
Maar laten we toch vooral bezig zijn met de vraag of Jezus Christus onze Borg al is! Dan kunnen we niet meer wijzen naar anderen maar bidden we ervoor! Dan gaan we uit liefde en om de nood die je voelt met anderen in gesprek. Biddend. Sorry maar dat miste ik in de voorgaande reacties.
Ik ben het overigens eens met de opmerking van Dorual1: niet het Avondmaal moet wijken voor de zonde maar de zonde moet wijken voor het Avondmaal!
Samanthi
@lekkerbek
Even goed lezen en geen aanname doen:)
johnknox46
in veenendaal was er een gemeente waar jarenlang geen avondmaal gehouden werd, er was ook geen ouderling meer, toen de Ds overleed werden er ineens twee ouderlingen aangesteld, dus blijkbaar was er toch wedergeboren mensen in de gemeente, die hebben al die jaren het avondmaal moeten missen, dat kan toch nooit? als niemand meent een waar Christen te zijn kan men dan niet beter stoppen met de gemeente en dat men aansluit bij een gemeente waar dat nog wel gevonden word? misschien zit ik er helemaal naast hoor dan hoor ik dat ook graag.
huibertus
lekkerbek
Het maakt helemaal niet uit om wat voor gemeente het gaat,misschien is het wel een als,als vraag,maar als het een gewone kerk betreft is er vanzelf
sprekend een kerk orde en die zegt dat de sacramenten bedient moeten
worden,en als dat zo niet is wordt dat kenbaar gemaakt aan de visiatoren,
deze rapporteren de classis,en die zullen moeten onder zoeken wat de
redenen zijn.Maar wij mogen er toch van uit gaan dat een kerkenraad zelf
er toch behoefte aan heeft?dan zullen ze de zaak recht moeten trekken,
om de tafel te bedienen, dat is kerk ordelijk. dat heeft niets te maken met
de staat of stand van de reageerders
aleph
Wat ik me afvraag of er in de gemeenten die in het voorbeeld genoemd worden, dan wel de Heilige Doop bediend wordt. Als het goed is staan deze twee sacramenten op een lijn. Als het Heilig Avondmaal niet bediend zou kunnen worden, geldt dat evenzeer voor de Heilige Doop.
Hoewel het mij een vruchteloze weg lijkt om geen H.A. te vieren. Wat dat betreft vond ik de uitspraak van Ds. Labee die al is aangehaald hierboven heel mooi: niet het H. Avondmaal moet wijken voor de zonde, maar de zonde voor het H. Avondmaal.